Egna pengar viktigt för kvinnliga entreprenörer

Egna pengar viktigt för kvinnliga entreprenörer Kvinnliga entreprenörer är mer beroende av egna pengar än manliga när de startar företag. Detta framkom vid det seminarium om kvinnligt entreprenörskap som genomfördes på tisdagen av Svenskt Näringsliv i samarbete med Founders Alliance och Headworker. Bakgrunden till seminariet är en undersökning som granskat 3000 expansiva entreprenörer och deras syn på sitt eget företagande. - Kvinnliga entreprenörer ser bristen på egna pengar som en av de största svårigheterna för att starta företag. Många kvinnor upplever att deras affärsidéer inte tas på allvar av banker och andra externa finansiärer. Detta kan förklara den betydligt mindre andelen extern finansieringen bland kvinnliga entreprenörer, menar Gunvor Engström, ansvarig för entreprenörsfrågor Svenskt Näringsliv. Under seminariet diskuterades både likheter och olikheter mellan kvinnligt och manligt entreprenörskap. Gemensamt för kvinnor och män är att det inte är drömmen om stora vinster som driver entreprenörer utan snarare möjligheten att förverkliga - och utmana sig själv. Skillnaden är större när det gäller motivet till att starta företag, där kvinnliga entreprenörens främsta drivkraft är att få arbeta i friare miljö. - Sverige behöver fler företagsamma människor för att få fart på tillväxten och här är det väsentligt att prioritera kvinnors kreativitet och entreprenörskap. Vi noterar särskilt att kvinnliga entreprenörer i än högre grad än män ser skatter, regler och myndighetskontakter som hinder för utvecklingen av det egna företaget. Detta är bekymmersamt, avslutar Gunvor Engström. För mer information kontakta: Gunvor Engström, ansvarig entreprenörsfrågor tfn 08-553 431 18 / 0705-93 00 93 Sylvia Shahin, pressekreterare, tfn 08-553 430 18 / 0703-04 30 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/23/20020423BIT01070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/23/20020423BIT01070/wkr0002.pdf