En av fem är fast i bidragsfällan

Över 20 procent av Sveriges befolkning i arbetsför ålder är beroende av bidrag. Bidrag som enligt en ny rapport från HUI, låser fast människor i ett mer eller mindre konstant bidragberoende.

Rapporten, som är ett av flera underlag i Svenskt Näringslivs Kris- och Framtidskommissions arbete, visar också på att bidragssystemets olika delar i princip behåller individer inom systemet. – När antalet sjukskrivna minskar så ökar antalet förtidspensionärer, det säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv i en kommentar till den rapport från HUI som presenterades idag. I Kris- och Framtidskommissionens arbete har bland annat konstaterats att Sverige behöver 500 000 nya jobb. Jobb som måste komma till i befintliga och nystartade företag. Om detta skall kunna bli verklighet så måste de system som är uppbyggda som ett skyddsnät för människor som tillfälligt hamnar utanför arbetsmarknaden inte motverka deras återinträde i arbetslivet. – Dessutom förstärks bilden av att en person som har varit arbetslös, och beroende av bidrag för sin försörjning, ofta blir förtidspensionär, även om de under en kortare tid har ett arbete, säger Stefan Fölster. Av rapporten framgår bland annat o Lite mer än en femtedel av Sveriges befolkning i arbetsför ålder försörjs av bidrag och enbart av bidrag o Ca 1,6 miljoner personer i arbetsför ålder tog under 2003 emot någon form av bidrag eller social ersättning. o Det är mer sannolikt att en individ som tog emot bidrag 2003 också gjorde det 1993 eller 1998 jämfört med en icke bidragstagare, detta oavsett om förtidspensionärer inkluderas i beräkningarna eller inte. Denna skillnad förstärks om bidraget utgör en större del av individens disponibla inkomst. o Utlandsfödda kvinnor och boende i Norrland är tre grupper som av allt att döma i större utsträckning blir kvar i en bidragsförsörjning jämfört med den genomsnittlige invånaren. o En viss andel av dagens förtidspensionärer har varit arbetslösa och tagit emot a-kassa motsvarande en stor andel deras totala inkomst tidigare i livet vilket antyder att det idag sker en omfördelning från arbetslöshet till förtidspensionering. För att läsa hela rapporten gå in på www.svensktnaringsliv.se