En bra dom för Europa

En mycket tillfredsställande och inte särskilt överraskande dom, säger Lars Gellner, ansvarig för arbetsrättsfrågor i Svenskt Näringsliv, om domen i dag från EG-domstolen i det så kallade Rüffert-målet.

-Domen är helt i linje med avgörandet i den så kallade Laval-domen från i december förra året., säger Gellner.

Rüffert-målet handlar om att en tysk lag föreskriver att lönen vid en offentlig upphandling ska motsvara den kollektivavtalsreglerade lön som gäller på den ort där tjänsten ska utföras. I Tyskland finns också ett allmängiltigförklarat kollektivavtal som innehåller en betydligt lägre minimilön. En polsk underentreprenör vid en byggnation betalade inte lönen som motsvarade lönen enligt kollektivavtalet på orten där tjänsten utfördes, varpå entreprenadavtalet sades upp.

Domstolen ser det nu som oförenligt med den fria rörligheten för tjänster inom EU att det finns nationella regler som tvingar ett gästande företag att tillämpa löner i ett icke allmängiltigförklarat kollektivavtal när det finns ett allmängiltigförklarat kollektivavtal med en lägre minimilön.