Engagera dig i din framtid!

"Engagera dig i din framtid!" Dagens 18-åringar är villiga att engagera sig i enskilda frågor som lika möjligheter för alla i samhället men politiska frågor i allmänhet lockar inte. Bara fem av tio är helt säkra på att de kommer att rösta i höstens val. Det visar en Temo-undersökning som gjorts i samband med utgivningen av Svenskt Näringslivs vuxenguide till Sveriges 100 000 18-åringar, Äntligen 18!. - Temat är engagemang, det är extra viktigt i år då 18-åringarna för första gången får rösta, men framförallt är engagemang den viktigaste faktorn när det gäller att forma sitt eget liv. Det vill vi förmedla till våra nyblivna vuxna, säger Göran Tunhammar, VD på Svenskt Näringsliv. I dagarna får alla 18-åringar Svenskt Näringslivs vuxenguide, "Äntligen 18!". Undersökningen visar bland annat att 54 procent av 18-åringarna har fått information om framtidens arbetsmarknad via skolan. Det är godkänt, men samtidigt vill över hälften av dessa ha ytterligare information - Vi tror att boken och våra övriga ungdomssatsningar fyller ett behov. Det ungdomarna efterlyser är främst kunskap om vad som krävs för att få ett jobb, var jobben finns och hur arbetsmarknaden kommer att utvecklas i framtiden, säger Cecilia Johansson, ansvarig för ungdomskommunikation inom Svenskt Näringsliv. Förra året visade en liknande undersökning en stark oro för framtiden. I år är det likadant, sex av tio 18-åringar känner en oro inför vuxenlivet och alla val de måste göra. Målet med boken är därför att inspirera, upplysa och stärka läsarens självförtroende. Boken är fylld av goda råd och fakta om olika anställningsformer, hur man startar eget samt rättigheter och skyldigheter på jobbet etc. Grundare av företaget BlueFactory, 28-åriga Soki Choi som deltar i boken säger: "Man måste vilja, till vilket pris som helst. Det du tror på måste du våga göra fullt ut. Jag vill inte vakna upp när jag är äldre och inse att jag är bitter för att jag inte ens försökte eller gav mig själv en ärlig chans". Ytterligare tips och råd finns på www.radar.nu. Där kan också Äntligen 18! beställas kostnadsfritt. Temo-undersökningen redovisas på www.svensktnaringsliv.se. För ytterligare information kontakta: Cecilia Johansson, ansvarig för ungdomskommunikation tfn. 08-553 430 27/ 070 312 31 92. Sylvia Shahin, pressekreterare tfn.08-553 430 18/0703-04 30 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT00590/wkr0002.pdf