Engagera er, bry er!

Påminnelse Pressinbjudan Svenskt Näringsliv i vuxenguide till Sveriges 100 000 18-åringar: Engagera er, bry er! Sveriges 18-åringar vill aktivt engagera sig i kampen för jämställdhet och situationen i fattiga länder. Engagemanget i politiska partier är dock svagt. Endast fem av tio har bestämt sig för att rösta i årets val. Det visar en ny Temo-undersökning från Svenskt Näringsliv. Undersökningen presenteras tillsammans med årets vuxenguide till landets 18-åringar, boken Äntligen 18! Dagens 18-åringar längtar inte bara efter den stundande skolavslutningen, de är också oroliga över vad som komma skall. Sex av tio ungdomar känner en stark oro inför de val de måste göra som vuxna. Äntligen 18! syftar till att dämpa oron och stärka de ungas självförtroende. - Vi vill uppmana dagens unga att bry sig och engagera sig, både i sitt eget liv och i samhället i stort. Detta är det viktigaste skälet till att Sveriges 100 000 18-åringar nu får vår vuxenguide på temat engagemang, säger Göran Tunhammar, VD Svenskt Näringsliv. I boken medverkar bland andra fotbollsproffset Zlatan Ibrahimovic som berättar hur han kämpar ännu hårdare när andra tvivlar på honom. Grundaren av telekomföretaget BlueFactory, 28-åriga Soki Choi tipsar om vad man bör tänka på om man vill starta eget. Boken är fylld av goda råd och fakta om olika anställningsformer, hur man startar eget samt rättigheter och skyldigheter på jobbet. Välkommen till presentationen av Äntligen 18!, Temo-undersökningen och Svenskt Näringslivs övriga ungdomssatsningar. Tid: Tisdagen den 7 maj kl.10.00 Plats: Creem, kafé på Karlbergsvägen 23, Stockholm Medverkande: Göran Tunhammar, VD Svenskt Näringsliv, Cecilia Johansson, ansvarig för ungdomskommunikation, Svenskt Näringsliv Vänligen faxa talongen till Åsa Elmroth, fax 20 93 65, senast den 3 maj. Varmt välkomna! Anmälan till pressträff Äntligen 18! ( ) JA Jag kommer gärna den 7 maj ( ) NEJ Jag kan tyvärr inte komma den 7 maj ( ) NEJ men vill ta del av pressmaterialet Namn:_________________________________ Medie:________________________________ Telefon:______________________________ Telefax:________________________________ E-post:_________________________________ Var vänlig faxa, mejla eller ring senast den 3 maj: Åsa Elmroth, Johansson & Co AB Fax: 08-20 93 65, Tel. 08-20 93 95, e-post: asa.elmroth@johanco.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/03/20020503BIT00870/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/03/20020503BIT00870/wkr0002.pdf