Enklare regler skulle ge globala framgångar

Med enklare regler och bättre rådgivning skulle betydligt fler företag kunna växa globalt, visar en undersökning från Svenskt Näringsliv.

- Företagare vill övervinna problem, och företagen i vår undersökning visar att det går i viss utsträckning. Men samtidigt beskriver de hur de avstår från affärer eller får sämre lönsamhet på grund av krångliga regler. Med mer harmonisering och bättre stöd skulle ännu fler kunna utnyttja globaliseringens möjligheter fullt ut, säger Eva Jarnvall på Svenskt Näringsliv.

- Särskilt för små och medelstora företag utan egna jurister är det viktigt att reglerna är lika överallt och att man kan få hjälp om det blir problem.

Undersökningen från Svenskt Näringsliv bygger på intervjuer med både företag och myndigheter, och visar att företag med internationell verksamhet ofta stöter på problem med lagar och regler. Det kan gälla allt från miljökrav till aktiebolagsregler. Det förekommer också en hel del diskriminering t ex vid offentliga upphandlingar, även inom EU. På vissa marknader finns problem med korruption och osäkra rättssystem.

Det finns alltså en stor potential till internationell regelförenkling där den svenska regeringen med en utarbetad strategi kan bidra till näringslivets utveckling. Sveriges exportberoende gör detta till en nödvändighet.

En viktig slutsats i rapporten är att EU är bra för företagen, men att det är en bit kvar tills vi har en verkligt enhetlig marknad. Det krävs både vassare regler och en annan attityd hos medlemsländerna.

- Viljan till harmonisering får inte ersättas av nationalism så snart reglerna ska implementeras. Många företag pekar på problemen med att EU-reglerna införs och tolkas helt olika i olika länder säger Eva Jarnvall.

- Utrikesdepartementet kan spela en viktig roll för att förbättra tillgången till råd och stöd. Det gäller både hur ambassaderna arbetar utomlands och hur olika myndigheter i Sverige kan arbeta bättre tillsammans avslutar Eva Jarnvall.

Läs om undersökningen på www.svensktnaringsliv.se