Entreprenör med hållbara energilösningar får Världsnaturfondens Carl Mannerfelt pris 2007.

Härnösandssonen Joakim Byström, VD för nystartade Arontis Solar Concentrator AB, belönas med ett av Sveriges mest prestigefulla miljöpris, Världsnaturfondens Carl Mannerfelt Pris 2007.

Joakim Byström, både visionär och entreprenör, får priset med motiveringen att han lyckats kombinera ett djupt engagemang för teknik, miljö och hållbarhetsfrågor med en dokumenterad förmåga att sprida sina kunskaper.

– Jag är tacksam och mycket ödmjuk att jag fått priset i år, säger Joakim Byström i en kommentar. Att få ett av Sveriges största miljöpriser visar att man kan kombinera teknik, forskning med entreprenörskap och skapa produkter som kan bidra till en bättre värld.

Priset belönar insatser som förenar naturvård och en långsiktig hållbar ekonomisk och teknisk utveckling. I år är det fjortonde gången som priset delas ut, se tidigare vinnare nedan. Juryn består av ledamöter från Världsnaturfonden (WWF), Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Svenskt Näringsliv.

Joakim Byströms entreprenörstalang har bland annat resulterat i en solfångare för kombinerad el- och varmvattenproduktion – ett starkt bidrag till utvecklingen av hållbara energilösningar. Joakim har dessutom samtidigt engagerat sig i ”Unga forskare” och varit initiativtagare bland annat till en utbildning i solenergiteknik i Härnösand.

Priset delas ut i samband med årets stora Miljömålskonferens på Storgatan 19, lokal Solen, den 4 oktober klockan11.15 av Svenskt Näringslivs ordförande Signhild Arnegård Hansen.

För ytterligare information var vänlig kontakta
Joakim Byström pristagare 0611 – 268 88, www.artonis.se
Marie von Zeipel pressekreterare WWF 0706 - 29 10 77