Ett brett framtidsprogram för nya jobb

I en helt färsk undersökning visar Svenskt Näringsliv på ett stort stöd hos allmänheten för företagsamhet och bättre villkor för företagen.

Sifo-undersökningen, som gjordes i förra veckan bland tusen slumpvis utvalda personer, visar att 87 procent anser att det behövs fler nya företag i Sverige. 63 procent anser att företagens villkor behöver förändras. - Resultaten understryker betydelsen av det program för nya jobb – Fördel Sverige – som vi presenterar i dag, säger Svenskt Näringslivs VD Ebba Lindsö. Samtidigt visar helt färska uppgifter från den rekryteringsenkät som Svenskt Näringsliv snart offentliggör att utflyttningen av verksamheter utomlands accelererar. De planer som 3 000 företag i alla storlekar sagt sig ha visar att så många som 200 000 jobb i Sverige kan beröras. - Ska vi kunna vända hot till möjligheter behöver vi en bred företagsamhetens ”folkrörelse”, kommenterar Ebba Lindsö. En god grund har lagts genom en långvarig rådslagsverksamhet bland våra företag och i medlemsorganisationerna. - Nu går vi vidare. Vi formulerar fem tuffa utmaningar och ett antal förslag som visar vägen till ett mer företagsamt och starkare Sverige. Svenskt Näringsliv kommer med start idag att bjuda in lokala företagare, allmänhet, kommunpolitiker och samtliga riksdagspolitiker till ”Fördel Sverige”-möten för att diskutera företagandets drivkrafter och hur Sverige kan få fler framgångsrika företag. Målet är att åstadkomma en nationell kraftsamling som stödjer åtgärder för ett företagsklimat i världsklass. - Om fler förstår de drivkrafter som gör att företag startas och utvecklas kan vi också få en bred uppslutning kring behovet av konkreta förändringar för ett bättre företagsklimat, säger Signhild Hansen, vice ordförande för Svenskt Näringsliv. - När en entreprenör startar ett företag är det för att förverkliga idéer och drömmar – och för att försörja sig själv och sin familj. Ett bättre företagsklimat är inget särintresse, utan tvärtom ett av våra mest grundläggande allmänintressen. Fler framgångsrika företag leder till högre tillväxt och att fler får jobb, vilket ökar allas välstånd. Michael Treschow, ordförande i Svenskt Näringsliv, kommenterar lanseringen av framtidsprogrammet: - ”Fördel Sverige” är en stark och viktig gemensam nämnare för våra medlemsföretag och för våra 50 medlemsorganisationer. Det utgör basen för vår nationella kraftsamling för företagande och jobb. - Ingen borde längre kunna sticka huvudet i sanden eller vända ryggen åt de svåra utmaningar som Sverige och våra företag står inför. Regering och riksdag måste möta dessa utmaningar med handling. Vi tycker att det brådskar och därför inleder Svenskt Näringsliv nu tillsammans med företag över hela landet ett grundligt arbete för att ta fram färdiga förslag för ett företagsammare Sverige. I framtidsprogrammet ”Fördel Sverige” har Svenskt Näringslivs 50 medlemsorganisationer tillsammans identifierat fem utmaningar: • Knivskarp internationell konkurrens. • Sverige har en låg investeringsnivå, vilket urholkar vår framtida konkurrenskraft. • Över en miljon svenskar i arbetsför ålder är sjukskrivna, förtidspensionerade, arbetslösa eller bidragsberoende. • Åldersstrukturen i Sverige är skev. Försörjningsbördan ökar. • Andelen företagare i Sverige har aldrig tidigare varit så låg som nu. Vi behöver många fler som startar och driver företag. Hela framtidsprogrammet och ett antal temablad finns utlagda på www.svensktnaringsliv.se Svenskt Näringsliv (www.svensktnaringsliv.se) företräder 55 000 små, medelstora och stora företag med drygt 1,5 miljoner medarbetare. Dessa är organiserade i 50 bransch- och arbetsgivarförbund. Vårt uppdrag är att öka förståelsen för företagens verklighet och att verka för att alla företag i Sverige skall ha bästa möjliga villkor för att verka och växa. För mer information, kontakta: Per Lennart Berg, presschef, 08-553 430 01, 076 – 80 93 4 00 per-lennart.berg@svensktnaringsliv.se Presskonferens Svenskt Näringsliv håller en presskonferens idag via telefon med start klockan 10.00. För att delta ring 08-619 75 45. Telefonlinjerna hålls öppna 15 minuter innan konferensen startar. När du ringer in tar konferensvärdinnan emot dig och registrerar namn och publikation. Alla deltagare sätts först i lyssningsläge när de har blivit inkopplade av telefonisten. När frågestunden börjar går det bra att ställa sig i kö med hjälp av att knappa in *1 och för att ta bort sig från kön *2. Telefonisten ger sedan ordet i tur och ordning till de som står i kön. Om du behöver hjälp under konferensen knappar du in *0.