Ett förnuftigt beslut!

Ett förnuftigt beslut, det säger Urban Bäckström, VD för Svenskt Näringsliv, i en kommentar till nyheten att regeringen vill avskaffa förmögenhetsskatten redan i år.

- I näringslivet ser vi de negativa effekter som denna skatt har på tillgången på riskkapital och hur skatten snedvrider investeringsbeslut. Det är bra att regeringen inser att avskaffandet av denna skatt kommer att leda till både nya jobb och inte minst nya investeringar i svenska företag, fortsätter Urban Bäckström.

Vi har tidigare pekat på att det kommer att ske ett återflöde av kapital till Sverige när förmögenhetsskatten avskaffas, vilket i sig kommer att ha en statsfinansiell positiv påverkan. Det är bra att Sverige nu sällar sig till de övriga EU- och OECD-länderna som har avskaffat förmögenhetsskatten, senast var det Finland och Luxemburg som gjorde det 2006, säger Urban Bäckström vidare.

Den kanske viktigaste utmaningen för svenska företag är globaliseringen. Kapitalmarknaden är i högsta grad en del av globaliseringen. Sveriges förmögenhetsskatt utgör dock en stark avvikelse från villkoren i andra länder, vilket har försämrat konkurrenskraften. Regeringens löfte idag om att avskaffa skatten redan under året blir därför extra välkommet, avslutar Urban Bäckström.