Ett första steg i rätt riktning

Budgetpropositionen innehåller de första stegen för att bryta det omfattande utanförskapet på arbetsmarknaden. Många av förslagen har i andra länder varit framgångsrika. Men helheten räcker inte, anser Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster. Det första steget måste följas av flera.

En fortsatt konjunkturuppgång spås i budgetpropositionen. År 2009 kommer då uppgången utan avbrott ha hållit på i sex år. Under så gynnsamma omständigheter kommer den reguljära sysselsättningsgraden då att ha ökat till drygt 80 procent.

- För att vara toppen av en högkonjunktur är det ingen hög siffra, säger Fölster. Det borde vara möjligt för Sverige att ha en reguljär sysselsättningsgrad som ligger högre än 80 procent över en konjunkturcykel.

- För att det ska hända behövs fler reformer som ökar viljan att starta företag och som kan stimulera företag att anställa oerfarna personer. Detta är särskilt viktigt om man tar hänsyn till risken för en sämre konjunkturutveckling. I sämre konjunktur fungerar inte åtgärder som ökar arbetsutbudet lika bra, säger Fölster.

Fölster ser också ett utrymme för ytterligare strategiska skattesänkningar under perioden. De kan finansieras både genom den goda tillväxten och genom ytterligare besparingar i bland annat statsförvaltningen. Myndigheter kan läggas ner eller läggas samman, egenproduktionen minska och konkurrensutsättningen öka.

Se även ytterligare budgetkommentarer på www.svensktnaringsliv.se