Ett slag i luften - som skapar rättsosäkerhet

Diskrimineringskommitténs förslag är principlöst och i vissa delar helt verkningslöst. Samtidigt leder det till en rättsosäkerhet hos företagare om var gränsen för deras skyldigheter går.

Det säger arbetsrättsjuristen Lars Gellner, Svenskt Näringslivs expert i diskrimineringskommittén. I ett särskilt yttrande kritiserar han flera av de åtgärder som en oenig kommitté i dag föreslår. - Vi tar avstånd från förslaget att positiv särbehandling avseende etnisk tillhörighet ska vara tillåten i arbetslivet. Den som går på den linjen accepterar samtidigt att någon annan, som inte tillhör gruppen, missgynnas – vilket i sig är en diskriminering, säger Gellner. Han understryker att samtliga huvudorganisationer på arbetsmarknaden tar avstånd ifrån positiv etnisk särbehandling och att de i stället främjar den etniska mångfalden i ett gemensamt arbete inom ramen för Rådet för Integration i arbetslivet. Gellner dömer också ut förslaget att arbetsgivare årligen ska upprätta en likabehandlingsplan för samtliga diskrimineringsgrunder. - SCB har i en stor undersökning visat att det mångåriga kravet på jämställdhetsplaner inte haft avsedda effekter. Så kommer det med säkerhet att bli också med nya skyldigheter av det slaget. Många arbetsgivare gör bra saker utan tvånget att skriva planer, andra ser sådana pålagor som onödiga ingrepp i verksamheten. En tredje punkt i Svenskt Näringslivs kritik är kommittéförslaget att otillräckliga åtgärder av näringsidkare när det gäller tillgänglighet för funktionshindrade ska ses som diskriminering. - En sådan bestämmelse blir oerhört svår att tillämpa. Hur mycket ska åtgärderna få kosta? Hur långt sträcker sig skyldigheten om näringsidkaren inte äger fastigheten? Vad händer om ökad tillgänglighet för en grupp betyder minskad tillgänglighet för en annan? Dessa och många andra frågor leder till rättsosäkerhet. Läs det särskilda yttrandet på www.svensktnaringsliv.se