Fakta från Svenskt Näringsliv

Med anledning av de många felaktiga mediauppgifterna om förhandlingarna mellan Svensk Handel och Handel vill Svenskt Näringsliv lämna följande faktauppgifter:

1. Det var Svensk Handel som i söndags beslutade att stranda sina förhandlingar med Handels sedan Svensk Hansdel fått klart för sig att alla övriga sektorer på arbetsgivarsidan mot bakgrund av den höga nivån önskade en strandning och därpå följande medling.

2. Den siffra (12,6 %) som figurerat i media som nivån i det tänkta avtalet med Handels är felaktig. Den korrekta siffran är 13.25 % som alltså ska jämföras med industrinormen på 10,2 %.

3. Det är en missuppfattning att den s k kvinnopotten spelat roll för de övriga arbetsgivareförbundens negativa ställningstagande.Den sk kvinnopotten motsvarar knappt 1 % av de 13,25 %. F ö innebär den bara en höjning av totalnivån och innebär inte någon garanti att kvinnor får mer än män. Det mesta av utrymmet fördelas generellt. Resten i potter som det skall förhandla som lokalt.

4. Något brott mot Svenskt Näringslivs stadgar har inte begåtts av Svensk Handel varför frågan om eventuellt skadestånd överhuvud taget inte är aktuell.

Den hypotetiska fråga som ventilerats i media kan inte besvaras enär storleken på ett eventuellt skadestånd efter ett eventuellt stadgebrott avgörs av Svenskt Näringslivs styrelse.