Får kommunens invånare veta vad de vill veta?

- Ranking av 290 kommuners hemsidor! –

Rapporten kommenteras av kommunminister Mats Odell!

Medborgarna är kommunernas kunder. Just nu sitter tiotusentals familjer och funderar över vilken skola deras barn ska gå i. Vi har granskat samtliga kommuners hemsidor för att ta reda på i vilken utsträckning kommunerna redovisar kvaliteten inom hemtjänst, skola och äldreboenden. Får kommunens invånare veta tillräckligt för att kunna göra informerade val? Resultatet visar att det finns stor potential till förbättring!

För andra året i rad har Svenskt Näringsliv granskat Sveriges kommuners hemsidor och vi har nu för första gången rankat dessa i förhållande till varandra. Skillnaderna mellan kommunerna är förvånansvärt stora. De kommunalt finansierade tjänster vars kvalitetsredovisningar vi granskat är skola, hemtjänst och äldreboende.

Alla kommuner har idag en egen hemsida och 85 % av alla invånare har tillgång till nätet. Information om vilken kvalitet olika enheter har borde ses som en demokratisk rättighet och därför systematiskt redovisas via kommunens främsta skyltfönster, hemsidan.
Internets utvecklig ger rätt utnyttjat stora möjligheter för landets kommuner att presentera resultat av kvalitetsmätningar och på andra sätt kommunicera med kommuninvånarna. Men gör de det?

Media inbjuds till presentation av rapporten; Får kommunernas invånare veta vad de vill veta 2006?.

Rapporten presenteras av rapportförfattarna Stefan Fölster och Monica Renstig.

Kommunminister Mats Odell kommenterar rapporten tillsammans med ordförande för Hem och Skola Bo Sundbäck samt Barnverkets ordförande Robert Bratt.

Datum; 15 januari
Plats; Svenskt Näringsliv pressrum, Storgatan 19