Farligt med tre ägg i samma korg

– Buffertkapitalsutredningen föreslår att fem AP-fonder slås samman till tre. En sådan omstuvning kan i och för sig vara motiverad, men den föreslagna konstruktionen gör att centraliseringen och den politiska styrningen ökar av pensionskapitalet, säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström.

– De tre fonderna får separata fondstyrelser, men de kommer att utses och kontrolleras av en regeringskontrollerad överstyrelse i spetsen för en samordnad myndighet. I praktiken kommer all makt att samlas i denna senare styrelse. Ansvaret för ägarstyrning, mål för förvaltningen och ledandet av myndighetens arbete samlas på en plats. I praktiken blir det en aktör som får ansvaret för förvaltningen av 870 miljarder kronor. Att detta är den egentliga innebörden av förslaget styrks av att utredaren menar att han egentligen helst hade sett en enda sammanhållen fond.

– En ökad centralisering och politisering av pensionskapitalet ökar risktagandet för pensionsspararna och bidrar till ökad maktkoncentration på kapitalmarknaden. Att det är den vägen som nu föreslås är beklagligt.

– De effektivitetsförbättringar som eftersträvas borde kunna göras inom ramen för nuvarande system, säger Urban Bäckström.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.