Färre företagare hotar tillväxten

Färre företagare hotar tillväxten Svenskt Näringsliv visar i en ny rapport som bygger på siffror från bland annat SCB att antalet företagare sjunker och att de samtidigt får en allt mindre andel av de samlade inkomsterna. Inställningen till företagande och företagare har förändrats till det bättre under de senaste decennierna men frågan är hur framtiden ser ut för entreprenörskap och företagande. - Företagarna har tidigare utsetts till samhällets hjältar och de utgör fortfarande kärnan i de förändringar som behövs för att öka tillväxten, säger Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster. Som grupp har företagarnas inkomster halkat efter vanliga löntagares. Det är svårt att se hur företagandet skulle kunna öka under sådana förutsättningar. - Grundproblemet är att antalet företagare minskar trendmässigt, säger Göran Wikner, rapportens författare. Det gör att mycket av den dynamik och det entreprenörskap som finns i samhället inte kommer fram. Tillväxten blir lägre än vad den har potential att bli. Från 1993, då den stora omsvängningen i Sveriges ekonomi skedde, har antalet företagare minskat och inte ökat, som många fortfarande tror. Antalet företagare har ökat endast i några få län, i huvudsak runt storstäderna. I en majoritet av länen har antalet företagare istället minskat kraftigt. - Slutsatsen blir att det krävs en målmedveten satsning på entreprenörskap och företagande för att utnyttja tillväxtpotentialen, avslutar Stefan Fölster. Under de senaste åren har endast mycket små förändringar gjorts i näringspolitiken för att främja företagande. Samtidigt måste regionalpolitiken beskrivas som ett stort misslyckande när det gäller att främja företagsamheten. Läs eller ladda ned rapporten på: www.svensktnaringsliv.se/attachments/rapport_foretagarna.pdf För mer information, kontakta: Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 430 60 / 0703-45 61 16 Göran Wikner, tfn 08-553 431 57 / 0708-33 65 16 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/17/20010917BIT00340/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/17/20010917BIT00340/bit0001.pdf