Finanskrisen är inte över

Svenskt Näringsliv tillsatte i vintras en finanskrisgrupp under ledning av Hans Stråberg. Gruppen följer läget på finansmarknaderna och analyserar finanskrisens effekter på näringslivet. Vid det senaste mötet konstaterades att läget visserligen har stabiliserats men att situationen är långt ifrån normal för företagen.

I Svenskt Näringslivs undersökning bland medlemsföretagen framgår det att 17 procent av företagen under de senaste tre månaderna har fått se sina lånevillkor försämrade utan särskild motivering. Det är en uppgång från 13 procent före sommaren. - Så många som 38 procent av företagen uppger fortfarande att det är ganska eller mycket svårt att få banklån, det är endast en liten förbättring jämfört med när situationen var som värst i slutet av mars, säger Hans Stråberg, vd för Electrolux och ordförande i Svenskt Näringslivs finanskrisgrupp. - Särskilt för mindre företag ser vi genom en genomförd undersökning att bankernas marginaler har ökat, så att företagen inte får full utdelning av Riksbankens räntesänkningar, konstaterar Annika Lundius, vVD i Svenskt Näringsliv. - Det är väsentligt att tillfälliga krisåtgärder förlängs tills det skett en markant förbättring av situationen, menar Hans Stråberg. Det gäller exempelvis Exportkreditnämndens tillfälliga facilitet för rörelsekrediter som bör förlängas till att gälla även efter årsskiftet. - För att minska företagens likviditetsrisker borde möjligheterna till underskottsavdrag utvidgas, fortsätter Hans Stråberg. Förluster som uppstår nu borde kunna användas för att kvitta mot vinster som uppstått under tidigare vinstår eller mot löpande sociala avgifter. - Sänkt kapitalinkomstskatt och införande av ett riskkapitalavdrag är nödvändigt för att underlätta företagens finansiering. Långsiktigt bidrar det till ökad soliditet i företagssektorn och resultatet blir en minskad sårbarhet vid framtida kriser, avslutar Hans Stråberg. Hela undersökningen på www.svensktnaringsliv.se Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19