Flaskhalsar

Sveriges tillväxt bromsas redan av flera flaskhalsar och når därför inte högre än drygt tre procent under toppen av högkonjunkturen. Knappt hälften av företagen anser sig kunna höja priserna, många andra drar ned på anställnings- eller expansionsplaner på grund av arbetskraftsbrist, flaskhalsar i leveranser, och löneökningar.

Sysselsättningen ökar snabbare än tidigare de kommande två åren i takt med att efterfrågan på inhemska tjänster ökar.
– Ändå är det viktigt att påpeka att sysselsättningen inte ökar mer än under en normal högkonjunktur. I prognosen antar vi dessutom att ytterligare reformer annonseras i höstens budgetproposition som genomförs under 2008 och som ökar utbudet och efterfrågan på arbetskraft, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.
BNP-tillväxten dämpas av att delar av exportindustrin drabbas av lägre efterfrågan från världsmarknaden, särskilt USA. Andra delar av industrin slår i kapacitetstaket. Investeringarna stiger visserligen, men många företag avstår också från att investera med hänvisning till arbetskraftsbrist, höga löneökningar eller flaskhalsar för maskiner och nybyggen.
En stark, inhemskt driven konjunktur, kombinerat med höga löneökningar spär på inflationstrycket. Detta leder till att reporäntan successivt höjs till 4,5 procent under andra halvåret 2008. Samtidigt är många företag utsatta för internationell konkurrens och därför mer avvaktande med prishöjningar än i tidigare konjunkturuppgångar.
– Utlokalisering, utländsk arbetskraft, möjligheter att industrialisera byggarbeten eller automatisera på andra sätt medför dessutom att många företag kan hantera kostnadspressen med lägre prishöjningar än vanligt. Priset för detta är dock att sysselsättningsökningen begränsas, fortsätter Fölster.
I ett särskilt avsnitt analyseras de regionala utsikterna för tillväxt och sysselsättning. Tillväxtskiftet där exporten utvecklas svagare samtidigt som konsumtionen och investeringarna växer i starkare takt innebär att tillväxten blir jämnare fördelad mellan landets regioner än tidigare. Trots jämnare tillväxt i landet så fortsätter sysselsättningstillväxten att variera mellan länen.
– Flaskhalsar i form av matchningsproblem i vissa regioner bromsar en jämnare sysselsättningsökning i landet. Sysselsättningsutvecklingen är därför i flera län strukturellt, snarare än konjunkturellt, betingad, avslutar Stefan Fölster.
Hela rapporten finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se.
Siffror för försörjningsbalansen redovisas i bifogad pdf-fil.