Fler lösa förbindelser

Efter tre år av konjunkturuppgång når tillväxten sin kulmen under våren och sommaren för att därefter återgå till ett lugnare tempo. Det framgår av Svenskt Näringslivs senaste konjunkturprognos.

Den senaste tidens höga tillväxt i världen dämpas något under hösten av avmattning i USA och en fallande dollar. Valsatsningarna i Sverige ger också sin största effekt under sommaren, för att därefter avta. Trots hög tillväxt ökar antalet fasta anställningar knappt, samtidigt som det är högkonjunktur för tidsbegränsade och subventionerade anställningar samt arbetsmarknadsprogram. I rapporten redovisas en särskild fördjupning över de regionala sysselsättningsutsikterna, i vilken bland annat visas att antalet fasta anställningar för närvarande minskar i 9 av länen. Den tidigare starka efterfrågan i Asien och USA på svenska exportprodukter späs nu på av en ökande aktivitet i den tyska ekonomin. I synnerhet dras export av maskininvesteringar och leverans av företagstjänster kring IT- och tillverkningssystem upp. – Hushållens konsumtion dras också upp kraftigt av ett antal satsningar inför valet, exempelvis höjt tak i föräldraförsäkringen, säger Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster. Trots kraftig konjunkturuppgång ökar de fasta anställningarna bara marginellt medan tidsbegränsade och subventionerade anställningar ökar kraftigt. Utan dessa växer den reguljära sysselsättningen mindre än den arbetsföra befolkningen. Det finns dock stora skillnader mellan rikets regioner. – I vissa regioner minskar antalet fasta anställningar, samtidigt som sysselsättningen ökar i form av subventionerade och tillfälliga anställningar samt i viss mån egenföretagande, säger Fölster. Den regionala analysen bygger även på en representativ enkät till cirka 2 000 företag. Företagen i enkäten bekräftar det senaste halvårets mycket starka tillväxtsiffror, i form av produktion, orderingång och investeringar. – Många företag har dessutom anställt ny personal de senaste månaderna, dock är anställningarna i hög utsträckning tidsbegränsade anställningar, avslutar Fölster. Hela rapporten finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se. Se även siffermaterial i bifogad pdf-fil.