Folket och politikerna oense om välfärden

Folket och politikerna oense om välfärden TEMO har på uppdrag av Svenskt Näringsliv undersökt inställningen bland 1000 svenskar till välfärdspolitiken. Undersökningen visar bland annat att svenska folket vill se en kraftig förstärkning av arbetslinjen. - Arbetslinjen har övergivits i dagens välfärdspolitik, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv, i en kommentar till undersökningen. 3 av 4 bland arbetslösa respektive sjukskrivna tjänar mindre än 100 kronor per dag efter skatter när de kan återgå till arbetet. Av TEMO-undersökningen framgår bland annat att: · 81 procent av svenska folket menar att det finns många som inte arbetar då det inte lönar sig. · 83 procent är övertygade om att bidragssystemen utnyttjas i strid med reglerna. · 86 procent anser att det vore bra om kontrollen ökade så att bidrag inte utnyttjas utöver gällande regler. · 51 procent tycker att ersättningsnivån i sjukförsäkringen är viktig för det egna beslutet att gå till jobbet när man inte har några egentliga sjukdomssymptom men då arbetssituationen eller familjesituationen är besvärlig. · 69 procent av dessa anser att den ekonomiska vinsten av att arbeta bör vara större än 100 kr per dag efter skatter för att det skall finnas ett personligt incitament att välja arbete framför sjukskrivning. · 58 procent anser att vinsten av att arbeta bör vara större än 100 kr per dag efter skatter för att åstadkomma ett personligt incitament att ta arbete framför a-kassa. - Finansieringen av dagens välfärdspolitik kräver att arbetslinjen återupprättas. Fler personer i arbete öppnar möjligheten till sänkta skatter vilket i sin tur kan skapa ytterligare jobb. En sådan politik har uppenbarligen ett mycket större stöd hos svenska folket än hos våra politiker, avslutar Stefan Fölster. För mer information kontakta Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 430 61 / 0703-04 31 60, Anders Morin, projektledare välfärdsföretagande, tfn 08-553 430 48 / 0705-68 80 87 Johan Fall, ekonom, 08-553 430 66 / 0705-68 80 96 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT00610/wkr0002.pdf