Förbjud statlig näringsverksamhet och sälj konkurrensutsatt verksamhet!

Den offentliga sektorn har blivit alltmer aktiv som kommersiell konkurrent gentemot de privata företagen. Konkurrensen bedrivs ofta illojalt med osund prissättning, med stöd av skattepengar och med hjälp av myndighetsrollen.

- År 2005 sålde myndigheter och affärsverk varor och tjänster för 49,5 miljarder kronor, av dessa var 23,5 miljarder kronor till köpare utanför statsförvaltningen, säger Per Juth, bitr. chefekonom på Svenskt Näringsliv.

- Konkurrens på lika villkor är av avgörande betydelse för tillväxten. Privata företag kan inte i längden utvecklas om de ska tvingas möta skattefinansierad underprissättning och annan osund konkurrens från myndigheter – och detta är just vad som sker idag, säger Birgitta Laurent, konkurrensexpert på Svenskt Näringsliv, när organisationen presenterade den tredje rapporten om Osund konkurrens på tisdagen.

Det måste till aktiva politiska beslut för att få slut på den osunda konkurrensen. Bland åtgärderna:
• Förbud mot all statlig näringsverksamhet som inte uttryckligen är tillåten av riksdag eller regering
• Utförsäljning av exempelvis Vägverkets, Banverkets och Lantmäteriverkets konkurrensutsatta verksamheter
• Kvarvarande näringsverksamhet bör skiljas ut från övriga myndighetsuppgifter
• Förbud mot myndighetsutövning genom statliga bolag
• Inför lagregler och kraftfulla sanktioner mot snedvridande myndighetskonkurrens.

Svenskt Näringsliv har tidigare presenterat två rapporter om Osund konkurrens. Dessa båda analyserade närmare den kommunala sektorn och dess verksamheter och bolag som också bedriver osund verksamhet för miljardbelopp.

För hela rapporten gå in på www.svensktnaringsliv.se/osund