Förbud mot varsel under medling underlättar god lösning

Vår genomgång av konflikter och varsel under avtalsrörelsen visar att konfliktreglerna behöver reformeras.

Det säger Jan-Peter Duker, vice vd i Svenskt Näringsliv, som på måndagen publicerade rapporten ”En konfliktfri avtalsrörelse?”
Rapporten innehåller en genomgång av varsel och stridsåtgärder under avtalsrörelsen 2007. Den visar klart att avtalsrörelsen 2007 inte var fri från konflikter. Utöver de tre strejkerna i april och maj förekom en mängd varsel om stridsåtgärder under i stort sett hela året. Flest strejkvarsel lade Byggnads och Hotell- och Restaurangfacket, som båda varslade om konflikt tre gånger.
På arbetsgivarsidan fick Almega ta emot fyra konfliktvarsel. Flygarbetsgivarna, där företagsavtal är vanliga, drabbades av fem varsel. Sveriges Byggindustrier och Svensk Handel fick tre varsel var.

- Det har varit alltför vanligt att fackförbunden har varslat om stridsåtgärder utan att ha förhandlat i botten. Det har också förekommit att varsel har lagts under pågående medling och att man till och med har struntat i att skjuta på varslade stridsåtgärder trots att medlarna har begärt det. En sådan maktarrogans fräter på det förtroende som måste finnas i en förhandling mellan jämbördiga parter, säger Jan-Peter Duker.

- Vår genomgång understryker behovet av en reformering av konfliktreglerna. Krav på proportionalitet och på att stridsåtgärder inte får vidtas förrän alla möjligheter till en fredlig lösning är uttömda måste gälla även varsel om stridsåtgärder.

Han säger också att ett förbud mot varsel under pågående medling skulle underlätta medlarnas arbete.

- Det skulle medverka till en bättre och mer balanserad lösning av tvistefrågorna, avslutar Duker.