Fortsatt svalt på jobbfronten

Svenskt Näringslivs chefekonom, Stefan Fölster, är starkt kritisk till SCB-uppgiften i går att antalet anställda nu ökar snabbt och är större än någonsin under 2000-talet.

Fölster har granskat den rapport som ligger till grund för SCBs pressmeddelande och har noterat flera konstigheter. - För det första: Siffrorna som SCB hänvisade till bygger inte på den vanliga sysselsättningsstatistiken (Arbetskraftsundersökningen) utan en annan databas, s.k. företagsbaserad statistik som normalt bara används för nationalräkenskaperna och några specialområden. Siffrorna är inte heller någon nyhet. För andra kvartalet har såväl AKU som ökningen av antal arbetade timmar i Nationalräkenskaperna redan presenterats. - För det andra: I AKU (arbetskraftsundersökningen) framgår tydligt att en betydande del av sysselsättningsuppgången är olika subventionerade arbeten, t.ex. plusjobb och friår. När dessa räknas bort har antalet reguljära jobb bara ökat marginellt mer än vad den arbetsföra befolkningen ökar med, trots brinnande högkonjunktur. Detta mått, andelen av befolkningen i reguljär sysselsättning, är på många sätt det mest informativa och även det som regeringens s.k. 80-procents mål avser. Lägligt nog syns inte i den statistik som SCB presenterade hur många som har subventionerade jobb, snarare än reguljära jobb. - För det tredje: Oavsett vilken statistik som används står sysselsättningsökningen inte i proportion till konjunkturuppgången. Den borde vara större enbart för att balansera nedgångar som sker i lågkonjunkturer. Den borde vara mycket större om sysselsättningen långsiktigt skall öka kraftigt. SCB:s rubrik skulle således lika väl kunnat vara "fortsatt sval sysselsättningsökning".