Framtiden är redan här och kräver konkreta reformer

– Jag välkomnar regeringens tydliga fokus på stabila statsfinanser i en tid av finansiell oro i världsekonomin. Samtidigt oroas jag av bristen på reformambitioner för resten av mandatperioden. Vad Sverige behöver nu och de kommande åren är fler jobb i privat sektor. Det säger idag Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström i en kommentar till budgetpropositionen.

– Regeringen konstaterar själv att sysselsättningen viker och arbetslösheten ökar nästa år. Då måste svaret vara ett företagsklimat som uppmuntrar företag att investera och utvecklas i Sverige. Det är endast så vi på sikt kan stärka konkurrenskraften och se till att Sverige har motståndskraft när det stormar i världsekonomin.

– Finanskrisen får inte dölja det faktum att svenska företag varje dag utsätts för allt hårdare internationell konkurrens. Det finns positiva reformambitioner i regeringens budget.  Det räcker dock inte att hänvisa till en Framtidskommission. Framtiden knackar inte på dörren utan är redan här.

– Regeringen måste under mandatperioden återkomma med konkreta förslag när det gäller ett bättre företagsklimat. Jag tänker särskilt på behovet av en bättre fungerande arbetsmarknad och Sveriges internationellt sett höga kapitalskatter och marginalskatter.

För ytterligare information:

Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.