Framtidens arbetsplats - för både kvinnor och män

Framtidens arbetsplats - för både kvinnor och män På torsdagen arrangerade Svenskt Näringsliv ett seminarium på temat framtidens arbetsplatser. Den övergripande frågeställningen var hur framtidens arbetsplatser, anpassade för individen istället för tvärtom, skapas. - Att skapa bra arbetsplatser för både kvinnor och män, mammor och pappor är en överlevnadsfråga för svenska företag, säger Iréne Fällström, projektledare för Svenskt Näringslivs projekt "Mångfald i arbetslivet". Detta inte minst med tanke på att vi står inför en brist på arbetskraft i takt med att de stora fyrtiotalistkullarna börjar gå i pension om några år. Då måste företagens profilera sig för att attrahera ung, kompetent arbetskraft. I USA har denna utveckling redan börjat. Allt fler företag profilerar sig genom att peka på vikten av att balans i livet och att underlätta för arbetande föräldrar. Tidningen Working Mother publicerar till exempel varje år en prestigefylld lista över de amerikanska företag som anses vara de bästa arbetsplatserna för arbetande mammor. Bland de svenska företag som deltog i seminariet och delade med sig av sina erfarenheter var bland annat Ericsson Microwave, Skribo Font, Skandia och JM. De har alla olika mål och medel, men det övergripande syftet med det aktiva arbete de genomför på området är detsamma: Att bli attraktiva som arbetsgivare för att trygga framtida kompetens och konkurrenskraft. "Ytterst är det en fråga om företagsekonomi", som slogs fast under seminariediskussionen. - Om en svensk tidning skulle göra en likadan lista som Working Mother gör är jag övertygad om att de företag vi lyssnat till under idag skulle hamna på den, sade Göran Tunhammar, VD för Svenskt Näringsliv, i sitt anförande. Företagen har olika lösningar för att skapa ett familjevänligt arbetsliv och det är också så det skall vara, eftersom behoven och förutsättningarna skiljer sig åt. Det finns inga fixa och färdiga lösningar. Vad vi kan göra är att lyssna och lära. Att knycka de bästa idéerna och anpassa dem efter de förutsättningar som råder på just vår arbetsplats. För mer information, kontakta: Irene Fällström, projektledare, tfn 08-553 431 43 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020214BIT01530/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020214BIT01530/bit0001.pdf