Fredrik Persson nominerad som ordförande för BusinessEurope

Svenskt Näringslivs ordförande Fredrik Persson har nominerats som ny ordförande för BusinessEurope. BusinessEurope är det europeiska näringslivets centralorganisation och består av 35 nationella näringslivsorganisationer varav Svenskt Näringsliv är en. Om Fredrik Persson blir vald så kommer han att bli den första ordförande för BusinessEurope från Norden.

– Jag är hedrad och glad över nomineringen. Om jag blir vald ser jag fram emot att stärka BusinessEurope som organisation samt att bidra till att öka konkurrenskraften för det europeiska näringslivet, säger Fredrik Persson.

Mot bakgrund av att ett ordförandeskap för BusinessEurope inte är förenligt med att vara ordförande för Svenskt Näringsliv har Fredrik Persson meddelat valberedningen och styrelsen att han inte står till förfogande för omval som ordförande för Svenskt Näringsliv.

– Fredrik Persson har varit ordförande för Svenskt Näringsliv sedan november 2017. Han är en omtyckt och driven ordförande som vi kommer att sakna. Arbetet med att ta fram förslag på ny ordförande pågår för fullt. Jag har god tillförsikt för att vi kommer att kunna föreslå stämman en välmeritad och ytterst kompetent ny ordförande, säger valberedningens ordförande Staffan Lindquist.

För ytterligare information:
Amanda Florin, presschef Svenskt Näringsliv: 08-553 430 18

Svenskt Näringsliv är företagsamhetens röst i Sverige. Vi samverkar med 49 arbetsgivar- och branschorganisationer och är den gemensamma rösten för 60 000 företag med nästan 2 miljoner medarbetare. Vår uppgift är att tala för alla företag och branscher, även de som ännu inte finns men som kan uppstå om förutsättningarna är de rätta. Ett bättre företagsklimat för ett bättre Sverige. Det är vårt uppdrag.