Frihandel handlar också om tjänster

Laval-domen, vars verkningar i morgon diskuteras vid ett möte mellan arbetsmarknadsministern och arbetsmarknadsparterna, handlar om mycket mer än arbetsrätt och juridik. Ytterst är det frihandeln som står på spel.

”EUs regler om fri rörlighet för människor, varor, tjänster och kapital, som för övrigt är en del av den svenska rättsordningen, utgår från erfarenheten att en fri handel skapar välstånd för alla”. Det skriver Svenskt Näringslivs VD, Urban Bäckström, och arbetsrättsjuristen Lars Gellner, i den bifogade artikeln.

Inför morgondagens samtal mellan arbetsmarknadsparterna och arbetsmarknadsminister Littorin efterlyser de en insikt hos LO-ledningen att frihandel och rörlighet är bra för alla – även om det kan kräva anpassningar på områden som hittills inte vart särskilt utsatta för internationell konkurrens.

"Historiskt har LO varit för en strukturomvandling av den svenska industrin. Det har varit en utveckling som har varit bra för LO:s medlemmar och bra för Sverige. Varför skulle den utvecklingen bara vara giltig för varor – och inte för tjänster?", skriver Bäckström och Gellner.

"Vi förstår vad LO menar är skillnaden. Billiga varor får gärna produceras i något annat land, men billiga tjänster får inte produceras här hemma, mitt ibland oss. All erfarenhet visar att LO i detta har fel. Om LO har rätt borde vi ha tullar på industrivaror, eller så borde vi kräva åtminstone svenska genomsnittslöner i de länder där varorna produceras. Men det kräver inte ens LO."

"Det är genom fri rörlighet och frihandel vi bäst värnar om svenska tjänsteföretags och löntagares konkurrenskraft", anser Urban Bäckström och Lars Gellner.

Hela artikeln bifogas. Den kommer även att läggas ut på Svenskt Näringslivs hemsida hemsida: www.svensktnaringsliv.se

Ytterligare information: