Ge patienterna makten

Alla borde få välja den vårdgivare som passar dem bäst. Det säger Svenskt Näringsliv i en färsk rapport som presenterades vid ett seminarium i Visby på tisdagen.

Rapporten beskriver de nya vårdvalsmodellerna i Halland och Stockholm som ger invånarna rätt att få välja vårdgivare i primärvården. En slutsats är att vårdvalssystem har alla förutsättningar att utveckla den primärvård som hittills har uppvisat så stora brister.

I vårdvalssystem följer landstingets ersättning till vårdcentralerna patientens val. Vårdcentralerna – privata och offentliga – måste konkurrera med tillgänglighet, kompetens, förmåga att ta helhetsansvar och bemötande för att dra till sig och behandla patienter. Annars får de inga intäkter. Nya innovativa företag kan etablera sig och den ökade friheten för vårdgivarna gör att det blir lättare att rekrytera personal.

- Enligt den statliga utredningen Vårdval i Sverige, som presenterades i våras, bör det bli obligatoriskt för alla landsting att införa vårdval och fri etableringsrätt för vårdgivare inom primärvården. Men här säger landstingssverige stopp, säger Anders Morin, ansvarig för välfärdsfrågor inom Svenskt Näringsliv.

- Landstingen hävdar att en sådan lagstiftning skulle inkräkta på det kommunala självstyret. Det är en svårbegriplig ståndpunkt. Vi anser att det är invånarnas/patienternas rätt som väger tyngst. Alla invånare bör få möjlighet söka den vårdgivare som de tror på och passar dem bäst. Landstingen har dessutom enligt förslaget möjlighet att själva utforma sina vårdvalsmodeller utifrån ett nationellt bestämt grunduppdrag för primärvården.

Vid seminariet redogjorde också professor Johan Calltorp för hur man i flera andra länder kommit längre än Sverige att till invånarna öppet redovisa och jämföra sjukvårdens kvalitet.

- Sverige borde lära sig av dessa länder. De samlade forskningsresultaten av öppna redovisningar pekar på att detta utvecklar vårdens kvalité, säger Johan Calltorp.

Rapporten ”Vårdval – att flytta makten till patienterna” finns tillgänglig på www.svensktnaringsliv.se