Gemensamt uttalande från Svenskt Näringsliv, Företagarna och LRF: Vi vill erbjuda fler människor jobb!

Många svenskar står fortfarande utanför arbetsmarknaden. Detta samtidigt som landets stora och små företag efterfrågar mer arbetskraft. Det går inte ihop. Vi behöver hitta nya kreativa och framåtsyftande lösningar.

Det sade Signhild Arnegård Hansen ordförande i Svenskt Näringsliv, Anna-Stina Nordmark Nilsson VD för Företagarna och Lars-Göran Pettersson förbundsordförande i LRF när de - i samband med ett stort företagarmöte i Jönköping på onsdagen - för första gången framträdde tillsammans.

Landets företagare behöver arbetskraft till sina företag. Därför vill vi hitta bryggor mellan alla dem som i dag står utanför arbetsmarknaden och våra företagare. Vi vill också att fler människor utanför Sverige ska kunna söka sig hit och arbeta.

Signhild Arnegård Hansen, Anna-Stina Nordmark Nilsson och Lars-Göran Pettersson är överens om att en rad förändringar är nödvändiga och pekade på fyra områden:

Öppna för att fler kan komma till Sverige och jobba
Precis som andra länder behöver Sverige agera för att fler människor ska kunna komma till Sverige och arbeta. Därför stödjer vi regeringens förslag om att förbättra och förenkla möjligheterna för dem som vill komma hit och arbeta. Det är positivt att myndighetsprövningen av arbetskraftsbehovet tas bort och att arbetsgivaren själv tillåts avgöra sitt behov av att anställa personer från ett land utanför EU.

Bättre matchning
Konkurrensutsätt Arbetsförmedlingen. Vi vill att Arbetsförmedlingen konkurrensutsätts av alternativa arbetsförmedlingar som får en förmedlingspeng för förmedlade arbeten. På det sättet skulle matchningen bli bättre. En sådan modell har använts framgångsrikt i Australien.

Utveckla samarbetet mellan högskola och näringsliv
Internationella Handelshögskolan i Jönköping är ett föredöme som på ett strukturerat sätt integrerar det lokala näringslivet i utbildningen, bland annat genom omfattande fadderföretagsverksamhet. Högskolan finns också med i arbetet med att utveckla det lokala näringslivet, vilket är oerhört positivt. Bättre matchning mellan utbildning och arbetsmarknad redan under studietiden gör studenterna mer konkurrenskraftiga när de har tagit examen och leder snabbare till jobb.

Våra organisationer är också positiva till att kvalitet och kunskap nu sätts i fokus i utbildningspolitiken.

Visa att Sverige är ett bra land att jobba och studera i
Irland och Norge är exempel på länder som agerat aktivt för att attrahera arbetskraft från andra länder. Där har man bland annat satsat på enkel och tydlig information som riktar sig till människor som kan tänka sig att jobba i ett annat land. Vi vill att Sverige genomför en liknande informationskampanj som uppmuntrar människor från andra länder att komma hit och jobba som anställda eller via sina egna företag.