Glokaliseringsfakta i kommunerna

Alla berörs vi på något sätt av den process som kallas globalisering, som konsumenter, som företagare, som anställd eller som politiker. Vi kan inte säga ja eller nej till den globala utvecklingsprocess som pågår och som i snabb takt ökar integrationen mellan världens länder i fråga om handel, kommunikation, kapital- och arbetsmarknad.

Vi ser det runt omkring oss varje dag. Vi kan emellertid förhålla oss aktiva eller mer passivt betrakta utvecklingen, säger Tommy Hellström ansvarig för globaliseringsprojektet på Svenskt Näringsliv.

Även i en enskild kommun påverkar globaliseringen förutsättningarna för utveckling. Svenskt Näringsliv genomför årligen en undersökning om företagsklimatet i landets kommuner. Vi tar i den undersökningen sikte på dels strukturella faktorer av betydelse för företagsstart och utveckling, dels företagares upplevda erfarenheter av det lokala företagsklimatet genom en attitydmätning.

Som ett komplement till den lokala dialogen om förutsättningarna för företagande och framtida utveckling har vi sammanställt några ”glokala fakta”. Detta är några parametrar som ger en indikation om globaliseringsgraden i kommunerna. Vi har sammanställt följande:

• Antal anställda i utlandsägda företag
• Antal anställda i svenskägda företag med dotterbolaget i annat land
• Summan av varuexport och varuimport per kommun
• Antal utländska hotellnätter per kommun

Vi har ställt dessa faktauppgifter i relation till antal invånare mellan 20-64 år och på så sätt skapat en möjlighet till jämförelser kommuner emellan.

Samtliga siffror och tabeller hittar du på www.svensktnaringsliv.se