Heltidslag ökar arbetslösheten

Blir Heltidsutredningens förslag ”Stärkt rätt till heltidsanställning” lag kommer arbetslösheten att öka. Många företag kommer också få svårt att driva en effektiv verksamhet.

Det hävdar Svenskt Näringsliv i sitt remissyttrande över utredningens förslag. - Förslaget vittnar om en oförmåga att sätta sig in i företagens villkor, säger Svenskt Näringslivs arbetsrättschef Kent Brorsson. Det mest anmärkningsvärda är att utredningen tycks anse att politiker och domstolar är bättre på företagsekonomiska bedömningar än vad företagen är och att de ska kunna avgöra behovet av arbetskraft. Svenskt Näringsliv säger i yttrandet att en heltidslag leder till markant ökade kostnader och högre arbetslöshet. Det senare bekräftas för övrigt i en färsk Demoskopundersökning där sju av tio kommun- och landstingsråd säger nej till förslaget, bl a därför att de tror att det minskar arbetsgivares benägenhet att anställa. Inte minst kvinnor kommer att drabbas av ökad arbetslöshet, skriver Svenskt Näringsliv. Organisationen är också starkt kritisk mot det systemskifte som det innebär att domstolar ska kunna överpröva företags beslut. - Den osäkerhet som detta innebär kommer få mycket negativa konsekvenser för viljan att starta, driva och utveckla företag, säger Kent Brorsson. Han anser också att förslagen leder till ökad byråkrati och krångel, att grundläggande avtalsrätt hotas, att andra anställda än de som omfattas av förslaget kan komma att drabbas av omorganisationer och uppsägningar och att förslaget saknar konsekvensanalys och en självständig intresseavvägning. - När nu utredningen har sin utgångspunkt i sysselsättningspolitiska mål finns det anledning att fråga sig varför utredningen i stället valt att öka arbetslösheten, avslutar Brorsson. Läs hela yttrandet på www.svensktnaringsliv.se