Höga personliga risker bromsar svenskt nyföretagande

Nästan hälften av landets småföretagare måste pantsätta sin personliga egendom för att kunna starta och driva sitt företag. Och småföretagen får också betala markant högre räntor än större företag, när de tar banklån.

Det visas i den färska rapporten ”Från trygg hamn till öppet hav – om risktagande och finansiering för småföretagare” från Svenskt Näringsliv. - Den som startar ett företag tar stora risker redan genom att gå från att vara anställd till att bli företagare, säger Signhild Arnegård Hansen, vice ordförande i Svenskt Näringsliv. - LAS-skyddet försvinner, socialförsäkringarna urgröps, försäkringsskyddet försvagas och konsekvenserna vid en eventuell konkurs är hårda. De ekonomiska riskerna i själva företagandet är också stora. Den undersökning som redovisas i rapporten – med svar från 500 små och medelstora företag – visar att 44 procent av de tillfrågade fått teckna personlig borgen eller tvingats inteckna personlig egendom. Problem i företaget drabbar därmed den egna familjeekonomin. - Småföretagen betalar också markant högre räntor än större företag, säger Signhild Arnegård Hansen. Och lånar de från statliga Almi, så kan de få betala en ränta på upp till åtta procent. Hon anser att bättre skattemässiga villkor, som både kan kompensera för de höga riskerna och även göra att Sverige kan få flera ”affärsänglar” skulle förbättra situationen. - Alla inser att Sverige vinner på att ha fler företag. Just därför är det obegripligt att regering och riksdag inte underlättar för dem som vill starta eget, avslutar Signhild Arnegård Hansen. Läs rapporten på www.svensktnaringsliv.se