Högre reallöner för 15:e året i rad

Under 2008 ökade lönerna inom näringslivet med 4,4 procent för arbetare och 3,6 procent för tjänstemän. Eftersom inflationen uppgick till 3,4 procent ökade reallönerna för femtonde året i rad. Det framkommer i skriften Fakta om löner och arbetstider 2009 som Svenskt Näringsliv presenterar idag.

- Näringslivets medarbetare fick reallöneökningar även 2008. Ett och ett halvt decennium med ökad köpkraft är ett bra facit och en trygghet att ha i ryggen när många företag och anställda måste möta den ekonomiska krisens utmaningar, kommenterar Björn Lindgren, ekonom på Svenskt Näringsliv.

I årets rapport presenteras en internationell jämförelse av arbetskraftskostnaderna baserat på Eurostats statistik. Där framkommer att endast i tre länder är kostnaderna högre än i Sverige - Island, Danmark och Schweiz. Bland Sveriges tio viktigaste handelspartners är kostnadsläget i genomsnitt ungefär 15 procent lägre.

- Det här är en utmaning som företag i Sverige ständigt måste kämpa med. Det förutsätter att produktiviteten är högre här än i till exempel Tyskland eller Finland – vilket inte är självklart. När företagen nu ser över sin organisation kommer arbetskraftskostnaderna att vara en tungt vägande faktor, fortsätter Björn Lindgren.

Fakta om löner och arbetstider 2008 ger en översiktlig bild av löner, arbetskraftskostnader, arbetstider och personalstruktur tillsammans med korta kommentarer. Dessa områden är av central betydelse för näringslivet och därigenom för möjligheterna att öka tillväxten i Sverige.

Fakta om löner och arbetstider 2008 finns tillgänglig på www.svensktnaringsliv.se. Här finns även data och diagram tillgängliga för nedladdning.

Ytterligare information:
Björn Lindgren, 08-553 431 23