Högre tillväxt med EU-medlemskap

Högre tillväxt med EU-medlemskap EU-medlemskapet har lett till ett tydligt uppsving för den ekonomiska tillväxten i Sverige. Det konstateras i en forskarrapport som Svenskt Näringsliv presenterar idag. I rapporten "Vad har EU gjort för oss? - En samhällsekonomisk konsekvensanalys av Sveriges EU-medlemskap" har HUI-ekonomerna Robert Gidehag och Henrik Öhman analyserat de samhällsekonomiska effekterna av Sveriges EU-medlemskap. De konstaterar att Sverige sedan EU-medlemskapet har slagit in på en högre tillväxtbana. - På lång sikt ger detta dramatiska effekter, säger Jonas Frycklund, EU- ansvarig vid Svenskt Näringsliv. För en normalinkomsttagare med årsinkomst på 200.000 kronor blir resultatet att inkomsten år 2020 blir 76.000 kronor högre jämfört med om tillväxten skulle ha följt den tidigare lägre takten. En viktig faktor bakom den ökade tillväxten har varit den konkurrens som den inre marknaden medfört. Konkurrensen har lett till en effektivisering av samhällsekonomin, samtidigt som prisskillnaderna mellan Sverige och övriga EU har minskat. Detta är något som har gynnat konsumenterna bland annat genom lägre mat- och bilpriser. En annan förklaring är att EU-medlemskapet har underlättat och påskyndat omläggningen av makropolitiken. Exempelvis har konvergenskraven och EU:s krav på en självständig Riksbank bidragit till bättre statsfinanser och lägre inflation. Den totala investeringsnivån verkar inte ha påverkats av EU-medlemskapet. Det kan ses som ett uttryck för att effektivitetsvinsterna även har slagit igenom på användningen av kapitalet och ska därför inte tolkas som ett negativt resultat. Däremot finns en tydlig effekt på de utländska direktinvesteringarna i Sverige, de har fördubblats i samband med EU- inträdet. - Resultatet av studien visar att EU-medlemskapet har haft en konkret och positiv effekt på tillväxten i Sverige, säger Jonas Frycklund. Resultatet gäller för alla länder som har gått med i EU sedan 1970. Det stärker oss i övertygelsen att Sverige bör vara pådrivande i arbetet med östutvidgningen. De positiva effekterna för Sverige och andra EU-länder kan nu spridas också till kandidatländerna, avslutar Frycklund. För mer information: Jonas Frycklund, Svenskt Näringsliv, 08-553 431 62, 070-568 80 27 Robert Gidehag, Handelns Utredningsinstitut, 08-762 72 93, 070-652 62 00 Henrik Öhman, Handelns Utredningsinstitut, 08-762 72 91 Rapporten finns att ladda ner på www.svensktnaringsliv.se och www.eurofakta.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00280/bit0001.pdf