Höj och sänk lönen mera – krav från löntagare

Anställda vill – också genom lönen – få bättre respons på det arbete de utför. Samtidigt känner företagsledare att kollektivavtal och inställning från facket begränsar möjligheterna till individuella löner.

Det visar ett par Temo-undersökningar, som Svenskt Näringsliv och arbetsgivarorganisationen Almega i dag presenterar på ett seminarium. Av den ena undersökningen framkommer att löntagare vill ha en avsevärt starkare lönerespons än vad de faktiskt tror att de kan få på sin nuvarande arbetsplats. Det gäller även vid svaga arbetsinsatser som motiverar lönesänkningar. En majoritet av företagsledare anser, enligt den undersökning som riktar sig till dem, att lönespridningen i företaget bör öka. Vid seminariet presenterades också en genomgång av empirisk forskning om individuell lönesättning. Ett par viktiga slutsatser är: • Hos arbetsgivare med bättre respons, även avseende lön, är produktivitetsutvecklingen bättre och de anställda mera nöjda med sin situation. • Hos arbetsgivare med större lönespridning är produktivitetsutvecklingen bättre. - Undersökningen bekräftar bilden av att det är viktigt att fortsätta arbetat mot en lönebildning som ligger närmare företagen och medarbetarna, säger Jonas Milton, vd för Almega. Svenskt Näringslivs Stefan Fölster, som också medverkade vid seminariet, säger: - Det här visar också att den solidariska lönepolitiken har bidragit till att hämma produktivitetsutvecklingen. Ytterligare material om seminariet finns på vår hemsida: www.svensktnaringsliv.se För mer information kontakta: Stefan Fölster, 08-553 43 160 Jonas Milton, 08-762 69 74 Anders Broberg, presschef Almega 08-762 68 59 Lars Jilmstad, presschef Svenskt Näringsliv, 08-553 43 050