Höjda skatter skapar inga jobb

De rödgröna föreslår en ekonomisk politik som innebär en omfattande miljardrullning och skattechock med kraftiga försämringar för näringslivet. För att säkra välståndet måste en halv miljon jobb skapas under nästa mandatperiod. Men oppositionen saknar svar på hur det ska ske. Det säger Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström i en kommentar.

– Vi ska komma ihåg att inga nya jobb netto har kommit till sedan 1950-talet i privat sektor, totalt sett har inga nya jobb skapats på 20 år i Sverige. För att vända denna utveckling krävs en kraftfull förbättring av investerings- och näringsklimatet i Sverige för att klara framtidens välstånd och sysselsättning. Andelen företagare måste öka påtagligt. Detta perspektiv saknas helt i de rödgrönas förslag. – Återinförd förmögenhetsskatt, höjd koldioxidskatt och en ny kilometerskatt är bara några exempel på hur företag drabbas. Höjda skatter skapar inga nya jobb. Inte heller blir miljön vinnare av att produktion drivs ut ur landet och flyttar till andra länder med lägre energibeskattning. – De sänkta arbetsgivaravgifter som föreslås äts mer än väl upp av höjda arbetsgivaravgifter för ungdomar. Sammantaget riskerar företagen därför att få uppleva höjda arbetsgivaravgifter med 8 miljarder under nästa år. – Många branscher kommer att få problem med den föreslagna politiken, bland annat transportsektorn och skogsindustrin. Avskaffat RUT-avdrag slår samtidigt mot den privata tjänstesektorn. Diverse uttaxeringar från energiproducerande företag kommer också att få negativa effekter på nyinvesteringar och skapar osäkerhet om den framtida energipolitiken. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19