Hur är det att vara invandrarföretagare?

Hur är det att vara invandrarföretagare? Torsdagen den 29 november presenterar Svenskt Näringsliv och Internationella Företagarföreningen i Sverige, IFS, en ny undersökning som granskat hur invandrarföretagare ser på förutsättningarna att starta och driva företag. I Sverige finns uppskattningsvis 70 000 företag som ägs och drivs av människor med rötterna i andra länder. I grunden har dessa företagare naturligtvis precis samma drivkrafter, visioner och problem som "svenska" företagare. Men en del skiljer sig åt. Bland annat vittnar många invandrarföretagare om svårigheter att låna pengar i ett inledningsskede samt ett stort mått av misstro från både banker och myndigheter. Den undersökning som presenteras torsdagen den 29 november har försökt identifiera vilka specifika problem och möjligheter invandrarföretagare ser och upplever. Undersökningen är gjord av Temo på uppdrag av Svenskt Näringsliv och omfattar 300 invandrarföretagare. Vid pressträffen medverkar bland andra Hazem Kurda, vd i Swedish Fine Rice and Food AB, Per Sommar, vd i Internationella Företagarföreningen i Sverige, samt Göran Tunhammar, vd i Svenskt Näringsliv. Tid: Torsdag 29 november 2001, klockan 9.00-10.00 Plats: Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm Lokal: SAE-rummet Medverkande: Hazem Kurda, Swedish Fine Rice and Food AB, Per Sommar, IFS, Arne Modig, Temo och Göran Tunhammar, Svenskt Näringsliv. För mer information, kontakta Allan Åberg, projektledare, tfn 08-553 431 38 / 0703-45 60 47 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/28/20011128BIT00490/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/28/20011128BIT00490/bit0001.pdf