Huvudkontorsflytt farligast utanför Stockholm

Huvudkontorsflytt farligast utanför Stockholm Svenskt Näringsliv har i en ny rapport granskat betydelsen av att huvudkontor finns kvar i Sverige. I rapporten framkommer att två av tre huvudkontor ligger utanför Stockholm och att förekomsten av huvudkontor på orten är den viktigaste förklaring till de inkomstskillnader som finns mellan regioner. Rapporten visar också att en fortsatt utflyttning av huvudkontor från Sverige drabbar orter utanför Stockholm värst. En ny sammanställning av huvudkontors lokalisering i Sverige, visar att majoriteten av huvudkontoren ligger utanför Stockholm. Bland huvudkontorstäta mindre orter finns till exempel Borås, Fagersta och regionen Avesta/Hedemora. En nyckelfråga är huvudkontorens betydelse för regionens utveckling. Debatten om utflyttning av huvudkontor har i huvudsak handlat om betydelses för företags utveckling. I Svenskt Näringslivs nya rapport redovisas den mera direkta betydelse huvudkontoren har för löner och inkomster hos anställda vid huvudkontoren och hos de företag som levererar tjänster dit. I Skanska är till exempel genomsnittslönen vid huvudkontoret nästan fyra gånger så hög som i dotterbolagen. Och i många koncerner är det ännu större skillnad. Resultaten av analysen visar att en stor del av inkomstgapet mellan olika delar av landet kan förklaras just av förekomsten av huvudkontor. Stockholm har till exempel 17 procent högre inkomster per person än landet i genomsnitt. Av detta gap kan mer än 13 procentenheter förklaras av Stockholms förhållandevis många huvudkontor. Huvudkontorsflyttar slår dock relativt sett hårdast mot mindre orter. Om Hässleholm blev av med huvudkontoren för de fem största koncernerna på orten, skulle den genomsnittliga inkomsten i Hässleholm minska med 2,8 procent. I Jönköping skulle snittinkomsten sjunka med 4,2 procent och i A-regionen Malmö/Lund/Trelleborg med nästan 5 procent. I rapporten finns en sammanställning över samtliga A-regioner och hur de skulle påverkas av en motsvarande flytt av fem huvudkontor. År 2000 hade 30 procent flyttat huvudkontoret och ytterligare sex procent av Sveriges 250 största företagen planerar att flytta huvudkontoret utomlands. Sammanlagt förlorar svenskar 40 miljarder kronor i inkomst per år om dessa sex procent av huvudkontoren flyttar utomlands. Hela rapporten finns på: www.svensktnaringsliv.se För mer information, kontakta: Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 431 60 / 0703-04 31 60 Hanna Widell, ekonom/rapportförfattare, tfn 08-553 431 02 / 0703-64 31 02 Göran Wikner, ekonom/rapportförfattare, tfn 08-553 431 57 Fredrik Karlsson, presschef, 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/10/20020910BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/10/20020910BIT00470/wkr0002.pdf