Idéhistorikern och författaren Johan Norberg mottar priset till Curt Nicolins minne

Idag delade Svenskt Näringslivs ordförande, Michael Treschow, ut priset till Curt Nicolins minne till den liberale idéhistorikern och författaren Johan Norberg för hans framgångsrika arbete med att sprida tankar om frihet och marknadsekonomi.

Det var vid sammanträdet den 22 september i år som Svenskt Näringslivs styrelse beslöt att instifta ett pris till nyligen avlidne Curt Nicolins minne. Priset ska utdelas årligen till den eller de personer som i samhällsdebatten gjort framstående viktiga insatser i Curt Nicolins anda.

- Johan Norberg har gjort enastående insatser för att tydliggöra betydelsen av frihet och marknadsekonomi. Med gedigna kunskaper kombinerade med ett passionerat engagemang har han övertygande visat hur världen blir bättre genom globalisering och öppna ekonomier, säger Svenskt Näringslivs ordförande Michael Treschow.

Motiveringen till valet av Johan Norberg lyder i sin helhet:

”Få svenska samhällsdebattörer som verkar i Curt Nicolins anda har fått en så omfattande internationell uppmärksamhet som idéhistorikern och författaren Johan Norberg. Med sin bok "Till världskapitalismens försvar", som utkom 2001, har han skapat en internationell bestseller som utvecklar ett välformulerat försvar för frihet och marknadsekonomi.

Han har gett ut flera andra böcker och de har samma genomgående tema. Hans första bok, "Motståndsmannen Vilhelm Moberg" (1997), anlägger ett tema som sedan följts upp i bland andra "Den svenska liberalismens historia" (1998) och "När människan skapade världen" (2006).”

Michael Treschow överlämnade priset - ett diplom och 50 000 kr - till Johan Norberg idag i närvaro av Svenskt Näringslivs styrelse.