Inbjudan till LO och PTK: Dags för ett partsgemensamt reformarbete med ett nytt huvudavtal som grund

Pressmeddelande och inbjudan till presskonferens idag kl 13.15

Svenskt Näringsliv och dess medlemsförbund anser att det är dags för arbetsmarkna­dens parter att gemensamt stärka förtroendet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det över­gripande målet för parternas reformarbete bör vara att med hänsynstagande till arbetstagar­nas berättigade krav på trygghet och möjlighet till utveckling i anställningen skapa de bästa förutsättningarna för de företag som verkar i Sverige att hävda sig i den internationella konkurrensen.

I en skrivelse som idag kommer att tillställas LO och PTK inbjuder Svenskt Näringsliv de båda huvudorganisationerna till ett partsgemensamt reformarbete.

Skrivelsen har idag på förmiddagen fastställts av Svenskt Näringslivs styrelse.

– Ett nytt huvudavtal med LO och PTK skulle kunna utgöra starten och grunden för ett sådant reformarbete. En översyn och moderni­sering av reglerna för kollektivavtalsförhandlingar och spelreglerna vid arbetsmarknads­konflikter bör ske.

– Liksom fallet var under åren 1938-1974 skulle parterna i ett hu­vudavtal också kunna reglera frågor om anställnings ingående och upphörande och andra frågor som idag regleras i den alltmer otidsenliga lagen om anställningsskydd (LAS). Liksom då bör parterna också kunna ta ett större ansvar för den slut­liga prövningen av enskilda fall genom införandet av skiljenämnder.

I skrivelsen heter det vidare bl a:

– Parterna på den svenska arbetsmarknaden har ett gemensamt intresse av att skapa så bra förutsättningar som möjligt för företagen. Konkurrenskraftiga före­tag är förutsättningen för trygghet och god utveckling för de anställda och för den tillväxt i den svenska ekonomin som krävs för sysselsättningen och den gemensamma välfärden. Det är ett gemensamt intresse att företagens tillväxt och investeringar sker i Sverige och att nya växande företag kommer till här. Det är viktigt att Sverige är attraktivt för utländska investeringar. Det är också ett gemensamt intresse att så många som möjligt deltar i arbetslivet och genom eget arbete kan försörja sig och bidra till svensk ekonomi.

– Konfliktreglerna på arbetsmarknaden är föremål för debatt. Vissa fackliga organisationers sätt att handskas med konfliktvapnet ifrågasätts inte bara av arbetsgivarna.

– Varken Svenskt Näringsliv, LO eller PTK eller något av deras medlemsförbund torde önska en återgång till centrala löneförhandlingar. Vi vill understryka att ansvaret för förhandlingar om löner och all­männa anställningsvillkor även fortsätt­ningsvis skall ligga på förbunds­nivå och såsom i dag skötas av de förhandlande bransch­förbunden, som naturligtvis kan enas om en ännu mer decentraliserad lönebildning.

– I en allt hårdare konkurrens är det viktigt att förutsättningarna för strukturomvandling både för fö­retagen och för de anställda blir så goda som möjligt. Detta är ytterligare ett område som Svenskt Näringsliv anser att parterna på arbetsmarknaden bör kunna diskutera.

I skrivelsen anges ett antal områden på arbetsmarknaden som Svenskt Näringsliv anser bör reformeras och är beredda att diskutera. Vi inbjuder nu våra förhandlingsmotparter LO och PTK att tillsammans med oss stärka förtroendet mellan arbetsgivare och arbetstagare och inleda ett reformarbete som tar sin utgångspunkt i en ny samar­betsanda och ett nytt huvudavtal.

Media inbjuds härmed till en presskonferens på Svenskt Näringsliv, Storgatan 19 kl 13.15 idag. Svenskt Näringsliv kommer där att företrädas av sin ordförande Signhild Arnegård Hansen samt av föreningens VD Urban Bäckström och vVD Jan-Peter Duker.

Kontakt: Kirsten Åkerman 070-281 64 47 kirsten.akerman@svensktnaringsliv.se