Inbjudan till Pressträff

Mycket energi i Hälsingeskogarna

Svenskt Näringsliv bjuder in till pressträff på O-ringen. Möt representanter för några industrier i Hälsingland, bland annat Arizona Chemicals, och företrädare för deras branschorganisationer. På plats finns också den välkände orienteraren Owe Fredholm, Plast- och kemiföretagen. Under de pågående O-Ringen tävlingarna i orientering utvecklar de tävlande mycket energi i skogarna runt Söderhamn men den räcker tyvärr inte till det svenska näringslivet. För att ta tillvara de produkter som skogen ger och förädla dem till högvärdiga exportprodukter fordras väsentligt mer energi än många föreställer sig. Svensk basindustri använder ca 40 TWh elenergi per år för att tillverka produkter som tillsammans svarar för mer än 50% av nettoexportvärdet av varor från Sverige. För att den svenska energieffektiva och miljövänliga basindustrin ska fortsätta att utvecklas så måste den ha tillgång till energi till konkurrenskraftiga priser. Den fördelen har funnits tidigare men finns inte längre. Därför är oron stor inom basindustrin för den för dem viktiga framtida energiförsörjningen. Dessa industrier är spridda i landet på mindre orter och utgör grunden för dessa orters överlevnad. Arbetslösheten och företagslösheten står i fokus i den politiska debatten i sommar. Energifrågan är av stor betydelse för näringslivets utveckling, inte minst i norrland när det gäller möjligheterna att fortsatt skapa arbetstillfällen. Lyssnar politikerna på näringslivet när det gäller energifrågan? I vår monter på O-ringen kommer vi att informera de företagsamma orienterarna om Svenskt Näringslivs Kris- och framtidskommission Välkomna till vår monter på O-Ringen som finns på HälsingeExpo området Tisdag den 18 juli kl 15.00