Inför dagens regeringsdiskussioner på Harpsund: ​För att skapa nya jobb krävs nytänkande

​På gårdagens Entreprenörsmöte i Stockholm då över 300 företagare från hela landet diskuterade näringslivsklimat och reformbehov riktades stark kritik mot den föråldrade svenska arbetsrätten.

– Den svenska arbetsrätten tillkom i början av 1970-talet. Sveriges företag såg då helt annorlunda ut jämfört med hur de ser ut idag. Det finns ett stort behov att reformera arbetsrätten om Sverige ska behålla livskraftiga företag och framför allt för att vi ska lyckas skapa alla de nya företag som behövs för att minska det stora utanförskapet.

Det säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström inför dagens regeringsdiskussion på Harpsund:

– De av regeringspartierna som insett reformbehoven har givetvis rätt i sak, men det näringslivet nu efterlyser är inte att vi nu får löften om snara politiska lösningar utan att arbetsmarknadens parter får möjlighet att själva lösa upp problemen på det sätt som är naturligt i den svenska modellen för arbetsmarknaden.

– Är det något jag vill kritisera regering och opposition för är att de under huvudavtalsförhandlingarna - som misslyckades 2009 - inte i klartext sa det enda som de bör säga, nämligen att det parterna inte klarar av kommer förr eller senare de politiska beslutsfattarna att tvingas hantera.

– Min förhoppning är att det, oavsett valutgången, under nästa mandatperiod ska bli möjligt att få till stånd de kraftfulla förändringar som behövs. Men ska det vara möjligt är det direkt kontraproduktivt om ledande politiker mot bättre vetande och mot vad vetenskapen visat hävdar att inga förändringar behövs. Då undermineras det nödvändiga förändringstrycket.

Ytterligare information:

Peter Isling, presschef, tfn 08-553 430 19

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.