Inför en årlig perspektivbytardag !

Inför en årlig perspektivbytardag ! Låt lärare, politiker och företagsledare byta jobb med varandra en gång per år. Då kommer alla att få förståelse för tillväxtens villkor. Detta var ett av de många förslag till gemensamma projekt som kom fram under Rådslaget för Mälardalsregionen. Rådslaget arrangerades i fredags (020426) av Svenskt Näringslivs båda regionkontor i Stockholm och Uppsala. Mötet på Sky City Arlanda samlade närmare hundra politiker, företagsledare och representanter för föreningslivet i regionen. Rådslaget är en del av Lyftet, som är Svenskt Näringslivs kraftsamling kring tillväxt. Med på mötet var också Michael Treschow, vice ordförande i Svenskt Näringsliv och Stefan Fölster, chefekonom. Båda kunde berätta om Sveriges störtdykning i den internationella tillväxtligan, där vi låg på en fjärdeplats 1970 och numera återfinns på plats sjutton. Att tillväxt är viktigt, rådde det stor enighet om. En av dem som framhöll tillväxtens betydelse var Bengt-Olof Eriksson, kommunalråd i Tierp. Han betonade att man måste börja skapa tillväxt, innan man börjar diskutera fördelningen av densamma. Bengt-Olof Eriksson tillhör också dem som kan uppvisa en offensiv satsning på tillväxtbefrämjande åtgärder i sin kommun. Något som också har börjat betala sig i Tierp. Alla deltagare hade under Rådslaget möjlighet att delta i diskussionen, och komma in med förslag via datorer som var utplacerade på varje bord. Många av förslagen syftade till att skapa ett mer entreprenöriellt tänkande på alla plan i samhället, i skolan, i företagen och bland politiker. En årlig "perspektivbytardag" var ett förslag. Samverkan över olika gränser för att få fart på tillväxten i Stockholm, Uppsala och hela Sverige var för övrigt ett dominerande tema. Till grund för en del av diskussionerna fick Rådslagets deltagare ta del av de synpunkter som framkommit under de företagarmöten som hållits i Stockholm och Uppsala. Många av dessa synpunkter mötte mycket gillande, och framförallt fanns det en enighet kring att småföretagens villkor måste förbättras. Efter ett mycket kreativt och livligt Rådslag kunde regionchefen i Uppsala, Inga-Kari Fryklund konstatera: - Ekonomisk tillväxt är inte uttryck för något särintresse. Det är något som i högsta grad ligger i allas intresse. För frågor: Inga-Kari Fryklund, Regionchef Uppsala. Tel: 0706 711053. e-post: inga_kari.fryklund@svensktnaringsliv.se Håkan Eriksson, bitr. Regionchef Stockholm. Tel 08- 762 70 08. e-post: hakan.eriksson@svensktnaringsliv.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/30/20020430BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/30/20020430BIT00250/wkr0002.pdf