Inget nytt huvudavtal

Förhandlingarna mellan Svenskt Näringsliv och LO och PTK om ett nytt huvudavtal har spruckit. Vid dagens förhandlingar blev det uppenbart att LO och PTK inte var beredda att förhandla vidare utifrån det förslag som Svenskt Näringsliv lade fram när förhandlingarna startade i augusti 2008. Det förslaget gällde främst begränsningar i konfliktreglerna samt turordningsregler i LAS grundade på kompetens och skicklighet. Därmed faller också förutsättningarna för att diskutera övriga frågor i ett huvud¬avtal samt LOs och PTKs krav på förstärkt omställningsstöd och rehabilitering.

– Det är djupt beklagligt att facken nu har visat att de saknar kraft och förmåga till det nytänkande som krävs för att anpassa den svenska modellen till dagens och morgondagens förutsättningar, säger Svenskt Näringslivs ordförande Signhild Arnegård Hansen i en kommentar efter sammanbrottet i förhandlingarna.

– Det hade behövts inte minst i dessa tider när företag och anställda verkligen ställs inför krav på omställningsförmåga. I ett krisdrabbat Sverige hade en samsyn mellan arbets¬marknadens parter om behovet av förändringar varit en stark och positiv signal.

Svenskt Näringslivs förhandlingsledare Jan-Peter Duker uttrycker både förvåning och besvikelse när han förklarar varför förhandlingarna sprack.

– Redan när Svenskt Näringsliv bjöd in till förhandlingar i september 2007 förklarade vi att ordentliga begränsningar i möjligheterna att utnyttja konflikträtten, framför allt sympati¬åtgärder, var nödvändiga. Vi sa också att dagens turordningsregler i LAS, sist in först ut, inte längre fungerar för företagen och inte heller innebär någon verklig trygghet för de anställda varför de måste ersättas med turordningsregler som bygger på de anställdas kompetens och skicklighet. Dessa två krav har jag mycket tydligt upprepat både under de inledande samtalen och under förhandlingens gång.

– Svenskt Näringsliv överlämnade i förra veckan ett heltäckande förslag till huvudavtal som också innehöll ett förslag till förstärkt omställnings¬stöd och till en partsreglering av den så kallade Laval-frågan.

– Men när LO och PTK idag återkom med en reaktion på detta förslag blev det uppenbart att de inte kan tillnärmelsevis tillgodose våra krav på förändringar när det gäller konfliktreglerna och turordningsreglerna i LAS. Deras förslag innehöll däremot en lång rad fackliga krav som bland annat skulle innebära betydande nya kostnader för företagen. En förutsättning för att diskutera dessa krav var naturligtvis att vi i rimlig utsträckning skulle få gehör för våra båda hjärtefrågor. När detta visade sig vara omöjligt fanns inga förutsättningar att fortsätta förhandlingarna.

Signhild Arnegård Hansen är övertygad om att förändringar när det gäller arbetsmarknadens regelsystem och funktionssätt är nödvändiga och kommer att genomföras.

- För Sverige som land är det djupt beklagligt att det tillfälle som parterna hade denna gång inte gav resultat, men tiden var uppenbarligen inte mogen för fackligt nytänkande. Nu återstår att se om det är de fackliga organisationerna eller politikerna som verkligheten först hinner ifatt.

Signhild Arnegård Hansen och Jan-Peter Duker finns tillgängliga för ytterligare kommentarer vid en presskonferens klockan 13:00 idag onsdag i pressrummet, Näringslivets Hus, Storgatan 19.