Integration stavas "Jobb, jobb, jobb!"

Integration stavas "Jobb, jobb, jobb!" Att snabbt få arbete är helt avgörande för integrationen av invandrare i Sverige. Det framgår av en Temo-undersökning som Svenskt Näringsliv presenterade på måndagen. 95 procent av svenska folket anser att det är ganska eller mycket viktigt för integrationen att invandrare får arbete snabbt efter ankomsten till Sverige. - Dagens integrationspolitik håller på ett lika aktivt som effektivt sätt människor borta från arbetsmarknaden. Istället borde man öppna upp den. Att delta i det ena AMS-projektetet efter det andra leder inte till jobb. Istället bör man göra det lättare att anställa människor med utländsk bakgrund, säger Ingvar Svensson, projektledare på Svenskt Näringsliv. Undersökningen visar att bara en minoritet anser att det behövs perfekta kunskaper i svenska för att arbeta i Sverige. 7 av 10 svarar att det räcker att kunna göra sig förstådd och att förstå det viktigaste som sägs på arbetsplatsen. Den viktigaste förändringen för att underlätta för invandrare är att göra det mer lönsamt för den enskilde att arbeta jämfört med att få bidrag. Detta menar 3 av 4 svenskar. Längst ner på listan hamnar mer eller hårdare lagstiftning mot diskriminering. 93 procent av svenskarna är positiva till att själva arbeta tillsammans med personer med utländsk bakgrund. Endast tre procent är negativa. 70 procent menar också att fler positiva förebilder inom arbetslivet skulle bidra till att förenkla invandrares möjligheter att få jobb. Ju fler människor med utländsk bakgrund som jobbar eller driver företag, desto lättare blir det för andra att etablera sig på arbetsmarknaden. - Svenskarna är överväldigande positivt inställda till att arbeta med människor från andra länder, vilket tyder på att fokus för dagens diskrimineringslagstiftning leder helt fel. Det viktigaste är att öppna arbetsmarknaden och göra det mer lönsamt både att anställa och att arbeta, fortsätter Ingvar Svensson. Vid presslunchen presenterades också boken "Det dynamiska mötet" av Anders Johnsson, skriftställare och före detta chefredaktör på Dagens Nyheter. Boken beskriver hur migration bidragit till tillväxt och dynamik i många länder, i över 2 500 år. - De platser som blivit verkligt dynamiska centrum är de som varit öppna för handel och investeringar, men också för människor från omvärlden. De senaste årtiondena har Sverige antalet människor med utländsk bakgrund ökat - men det är fortfarande mycket svårt för den som vill komma till vårt land för att arbeta, avslutar Ingvar Svensson. Bägge skrifterna finns i PDF-format på www.svensktnaringsliv.se För mer information, kontakta: Ingvar Svensson, projektledare, tfn 08-553 430 85/ 0706 -35 18 71 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/16/20030616BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/16/20030616BIT00600/wkr0002.pdf