Janerik Larsson är 2011 års mottagare av Nicolinpriset

I samband med Svenskt Näringslivs framtidsmöte den 26 maj 2011 tilldelades Janerik Larsson Svenskt Näringslivs pris till Curt Nicolins minne.

Motiveringen lyder:

”Janerik Larsson har under flera decennier gjort synnerligen betydande insatser i opinionsbildningen för ett mer företagsamt Sverige. Hans stora engagemang har bidragit till att göra Sverige ett bättre land för både företag och företagsamma människor. Ett trettiotal böcker, senast ”Företagarrörelsen och opinionen”, och ett otal artiklar vittnar om hans ovanligt stora produktivitet.”

Sedan slutet av 1970-talet har Janerik Larsson haft en rad olika roller inom näringslivets opinionsbildande verksamhet. Han har bland annat varit chefredaktör på SAF-tidningen, informationsdirektör på SAF och vice VD på Svenskt Näringsliv. Idag är han seniorkonsult på Prime PR.

Svenskt Näringslivs pris till Curt Nicolins minne delas ut årligen sedan 2006 till en eller flera personer som i samhällsdebatten gjort framstående insatser i Curt Nicolins anda. Prissumman är 50 000 kronor.

För ytterligare information:

Kirsten Åkerman, tel 0702 81 64 47

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.