Jättar, djävlar, änglar

Jättar, djävlar, änglar Relativt sett har de multinationella bolagen blivit mindre under de senaste decennierna. Såväl statsmakter som den samlade världsekonomin har vuxit snabbare än storföretagen. Det är en av slutsatserna i skriften "Jättar, jävlar, änglar - en skrift om multinationella företag" som presenteras idag. "Jättar, jävlar, änglar", författad av journalisten, författaren och statsvetaren Tomas Larsson, är en systematisk genomgång av de vanligaste kritiska argumenten mot multinationella företag. Larsson visar till exempel att påståenden om de multinationella företagen som ett hot mot nationalstaternas skattebas är betydligt överdriva. Enligt statistik från OECD steg statsmakternas intäkter från företagsbeskattningen från 2,2 procent av BNP år 1965 till 3,3 procent 1998. Företagens andel av de samlade skatteintäkterna har, visar det sig, varit oförändrad. Den effektiva skatten på mobilt kapital är till och med högre i dag än vid någon annan tidpunkt sedan 1970. - De multinationella företagen har blivit något av globaliseringskritikernas huvudmåltavla. Allt för ofta har felaktiga argument om dessa företags storlek, makt och roll fått stå oemotsagda. De internationellt verksamma företagen utgör inget hot mot demokrati och välstånd, utan är tvärtom en mycket viktig drivkraft bakom spridningen av demokrati och välstånd i världen, säger Allan Åberg, projektledare på Svenskt Näringsliv, i en kommentar till skriften. Skriften finns tillgänglig i pdf-format på: www.svensktnaringsliv.se. För mer information, kontakta: Allan Åberg, projektledare, tfn 08-553 431 38 / 0703-45 60 47 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/05/20020305BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/05/20020305BIT00600/wkr0002.pdf