Kärnkraftsbeslutet är bra för Sverige

– Riksdagsbeslutet om att öppna upp för kontrollerade generationsskiften i kärnkraften är mycket viktigt för Sveriges möjligheter att ha en trygg, klimatvänlig och stabil energitillförsel även i framtiden, säger Urban Bäckström, VD Svenskt Näringsliv, i en kommentar.

– Dock innebär vetskapen om att beslutet kan komma att rivas upp vid ett eventuellt regeringsskifte en besvärande osäkerhetsfaktor. Det önskvärda vore givetvis om det fanns en bred blocköverskridande samsyn kring energipolitiken. Det skulle skapa den långsiktighet och stabilitet näringslivet efterfrågar på energiområdet.

– En säker och långsiktig energiförsörjning till konkurrenskraftiga priser är en grundförutsättning för ett väl fungerande företagsklimat. Vi får även bättre förutsättningar för att Sverige även i framtiden ska kunna ha en elproduktion som inte bidrar till klimatförändringarna.

– Genom det nu tagna beslutet kan Sverige och Norden ha ett konkurrenskraftigt och stabilt elpris även i framtiden, jämfört med om kärnkraften inte tillåts. Dessutom ökar möjligheterna att utveckla den förnybara elproduktionen genom att kärnkraften även fortsatt kan vara basproduktion i systemet.

– Det är nu upp till marknadens aktörer att avgöra vilka energislag som är de mest konkurrenskraftiga och det är därför bra att det tydligt uttalats att inga statliga subventioner ska ges. En fråga som dock kvarstår är hur inträdeshindren på marknaden ska kunna sänkas så att fler aktörer kan komma in som elproducenter för att öka konkurrensen på elmarknaden.

Ytterligare information:

Peter Isling, presschef, tfn 08-553 430 19

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.