KOMMENTAR AV SAMVERKANSUTSKOTTET INOM SVENSKT NÄRINGSLIV

Stockholm 2007-03-29

Svensk Handel har idag valt att träffa avtal med Handelsanställdas förbund. Svenskt Näringslivs Samverkansutskott konstaterar att det har skett inför det allvarliga hotet om den storkonflikt till påsken som Handelsanställdas förbund varslat om innevarande vecka.

Detta har skett trots att övriga branscher inom Svenskt Näringsliv ansåg att lönekostnadsnivån i det avtal som Svensk Handel ville träffa med Handelsanställdas förbund förra helgen var för hög med hänsyn till den fortsatta avtalsrörelsen och de samhällsekonomiska konsekvenserna. Denna oro kvarstår även efter en förnyad diskussion i Samverkansutskottet.

När Svenskt Näringslivs styrelse i december 2006 fattade sitt beslut om riktlinjerna för arbetsgivareförbundens samverkan under avtalsrörelsen 2007 var syftet att undvika att denna skulle underminera konkurrenskraft och sysselsättning.

Konjunkturinstitutet pekar i sin rapport på de risker för höjd ränta och förlorade jobb som fortsatt höga löneökningar kan leda till.

Det återstår mycket av årets avtalsrörelse. Förhoppningsvis kommer varningsorden från Konjunkturinstitutet att beaktas i de många kollektivavtalsförhandlingar som ännu kvarstår. Ansvaret vilar nu tungt på LO och dess medlemsförbund att respektera industriavtalet som norm.

Samverkansutskottet inom Svenskt Näringsliv
Sverker Martin-Löf, ordförande