Kommentar från Urban Bäckström angående mediauppgifter idag om klimatberedningens arbete

- Att förespråka ett mål på utsläppsminskningar som överstiger det övergripande EU-kravet med 50 procent är att kapitulera inför politikens viktigaste uppgift: att ta ansvar för helheten och väga av olika intressen mot varandra.

- Det går att göra viktiga insatser som minskar utsläppen i Sverige. Och jag kan försäkra att svenskt näringsliv kommer att fortsätta ligga i framkant internationellt också i framtiden. Men för det krävs rimliga villkor så att det också i framtiden finns någon svensk industri. Och låt oss inte lura varandra: att snabbt minska utsläppen i ett land som Sverige är dyrt, mycket dyrt.

- Om det stämmer att klimatberedningen nu överväger att sätta ett svenskt mål som vida överstiger det hårda krav EU vill sätta på oss, är det allvarligt. Den lek med siffror som vissa politiker nu tycks ägna sig åt är ovärdigt det svenska politiska systemet.

- Alla som seriöst följer klimatfrågan vet att de insatser vi i Sverige måste göra för att nå ett så högt mål som klimatberedningen nu diskuterar till stor del kommer att handla om symbolhandlingar. Dyra symbolhandlingar, som ger väldigt liten effekt

- Sverige tillhör redan idag de länder som släpper ut absolut minst koldioxid i hela EU. Ändå vill EU sätta hårda krav på Sverige på ytterligare minskningar. Minskningar som att döma av kommissionens egna beräkningar kommer att innebära extrakostnader på tusentals kronor för varje svensk per år i form av t.ex. höjda elpriser på en svensk elproduktion som i princip redan idag är helt koldioxidfri.

- Att från den positionen, och ovanpå EU:s hårda krav, addera ytterligare bördor innebär att man kräver väldiga uppoffringar från svensk industri, svenska löntagare och svenska elkonsumenter - för resultat på klimatområdet som knappt kommer att vara mätbara.

- Orimligt hårda krav i Sverige leder till att industri, tillverkning och jobb flyttar från Sverige, till länder där man tillåter större utsläpp. Jag misstänker att det finns politiker som är väl medvetna om denna risk men som snarast betraktar den som en möjlighet. Men jag är säker på att det också finns både ansvarstagande politiker och fackliga ledare som är mycket obekväma över att behöva delta i ett sådant högt spel som nu pågår.

- Klimatfrågan är en allvarlig utmaning och ansvaret faller tungt på de politiker som nu använder svenska företag och jobb som insats i ett inrikespolitiskt spel för att vinna kortsiktiga poänger.

- Till slut: en sifferexercis utan konsekvensanalys är ovärdigt det svenska politiska systemet. Den fråga som måste besvaras är hur man ska åstadkomma det som sifferleken egentligen handlar om.