Kommentar till Kommunals strategi för välfärdssektorn

– Jag är bekymrad över att Kommunal liksom Socialdemokraterna vill sätta stopp för valfrihet och mångfald inom äldreomsorgen. De som gynnats av de senaste årens valfrihetsreformer, som Kommunal nu vill riva upp, är inte minst Kommunals medlemmar som idag har olika arbetsgivare att välja mellan. Det säger Annika Lundius, vice VD i Svenskt Näringsliv, i en kommentar till Kommunals nya strategi för välfärdssektorn.

– Det är viktigt att hålla fast vid den mångfald och valfrihet som kommit medborgarna till del,och som starkt bidragit till att utveckla och förbättra välfärden i Sverige. Vi ska inte tillbaka till den tid då medborgarna endast hade den offentliga vården och omsorgen att vända sig till, och då åldringsvården var sämre.

– Äldreomsorgen har knappast varit bättre än den är idag vilket i stor utsträckning handlar om att vi öppnat för olika aktörer att i konkurrens förbättra den vård och omsorg som erbjuds. Äldreomsorgen utvecklas bäst genom att vi tillåter alternativ och släpper in fler företagsamma människor som kan bidra med nya idéer.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.